sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

ישראלי הוא אזרח ישראלי . ויאמרו לנו שכך הוא המצב בכל ארצות התרבות הדמוקרטיות ההולכות לפי שיטתה או תפיסתה העקרונית לפחות של המהפכה הצרפתית , שביטלה את ההבחנה בין אזרחות ללאומיות ומשתמשת בדיוק באותו מונח ' נאסיונאליטה' גם לאזרחות וגם ללאומיות . כך גם הלשון האנגלית ולשונות אחרות . ויאמרו לנו שאם נאמץ את הגישה הזאת נפתור את כל הבעיות ; תקום כאן מדינת לאום ישראלית , דמוקרטית , שכל תושביה יהיו להם מניות אמיתיות , לא פיקטיביות , בבעלות עליה , והם ישתתפו - באמצעות ההליך הדמוקרטי - בקביעת דפוסי שלטונה , הם יישאו כולם בנטל קיומה ובצורה כזאת תתגבש הלאומיות הישראלית המודרנית כחלק ממשפחת העמים הדמוקרטית בעולם , עם מידה כזו או או אחרת של זיקה לעבר התרבותי היהודי של רובנו . אבל כבר ניסיונה של המהפכה הצרפתית מלמד שאין השאלה הזאת פשוטה ; שכן אותה מהפכה עצמה לא הסתפקה בקביעה הקונסטיטוציונית הזאת , אלא פעלה באופן נמרץ ביותר , ולא חדלו יורשיה השונים עד מלחמת העולם השנייה לטפח את אחדותה התרבותית הלשונית של צרפת ולכפות את הלשון הצרפתית [ שביסודה היתה הדיאלקט של 'איל דה פראנס ( ' על כל המחוזות של צרפת , על עדותיהם השונות , ובכך למחוק את השפה הפרובנסלית וודאי הברטונית שאיננה רומנית , ולהשליט במקומן את אחדות השפה הצרפתית . ללמדך שאין די באזרחות המשותפת , ואפילו לא בזיקה הטריטוריאלית , כדי ליצור תחושה של שותפות אמת במסגרת זהות לאומית . אם לדייק , יש אולי מקום אחד שבו התפיסה המקורית הזאת באה לידי הגשמה , ודאי באופן קונסטיטוציוני , אבל ייתכן שגם במציאות , וזוהי ארצות הברית , שמגדירה בעצם את זהותה הקולקטיבית באמצעות הזיקה לקונסטיטוציה , לחוקה שלה . האזרחות האמריקנית היא הביטוי היחיד , העיקרי לפחות , לאותה זהות לאומית אמריקנית חדישה ; שהרי בארצות הברית אין לשון רשמית , ועכשיו מתנהלים במדינות מסוימות מאבקים בין אנגלית לספרדית , עד כדי כך שבחוקה של קליפורניה , בשונה משאר המדינות של ארצות הברית , נתקבל התיקון שקובע את האנגלית כלשונה הרשמית של המדינה כדי לבלום את אלה התובעים להנהיג את השפה הספרדית בבתי הספר הציבוריים האמריקניים . כמובן , אצלנו המצב מסובך וקשה ואנחנו נתונים בעיצומו של תהליך שתחילתו ללא ספק בעבר היהודי . אבל מבחינת מורכבות המצב והתסבוכת שאנחנו נתונים בה , אני חושב שאנחנו מרחיקים לכת כלפי העבר היהודי יותר ממה שמתחייב , לפחות מהתפיסה המקובלת שעמדה ביסודה של התנועה הלאומית שלנו , של הציונות המקורית , המהפכנית , שוללת הגולה , החותרת להשיב את עם ישראל לארץ ישראל , הרוצה להשתית את חייו התרבותיים על יסוד לשונו הלאומית המקורית . היכן אנו עומדים ? לפי האזרחות אנחנו ישראלים . מבחינת הזהות הלאומית אנחנו בראש ובראשונה יהודים , כך אני חושב סבורים רובנו . לשוננו היא עברית . תנועת התחייה שלנו היא ציונית . אלה ארבע קטגוריות שבעזרתן אנחנו מנסים להגדיר את זהותנו הכוללת . וכמספר הקטגוריות המתרבה , כך גדל גם הבלבול . לפי דעתי , הליקוי הגדול הוא בכך שלא תפסנו את השינוי שהתרחש , בעיקר מאז מלחמת העולם השנייה , בהוויה היהודית הכללית כשינוי בעל פוטנציאל מהפכני

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help