sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

העתיקה והחדשה . כל אלה הם מקורות חיים שבלעדיהם לא תתפתח שום תרבות הומניסטית בעלת ממדי עומק וגובה . ד . אפשר לפתח פלורליזם יהודי על בסיס של סובלנות וכבוד הדדי בין תנועות וקהילות שונות בתוך העם היהודי . זוהי משימה לא קלה , בגלל מגמות קיטוב וקנאות שיש להן שורשים היסטוריים עמוקים , אבל אפשר יהיה לפתח בסיס לתרבות יהודית ייחודית ופתוחה , אם יגיעו רוב המזדהים כיהודים להבנת הסכנה המאיימת על עתיד העם היהודי . אין שום דרך אחרת להמשך קיומו כעם אחד . אסיים במסקנות המעשיות המתחייבות , לדעתי , מהבנת הסכנה המאיימת על עתיד זהותו של העם היהודי : א . יש להיאבק נגד התופעה של צמצום תפיסת הזהות היהודית כזהות דתית גרידא . יש פרדוקםליות מוזרה בעובדה שצמצום זה מהווה בסיס הסכמה בין דתיים אורתודוקסיים לחילוניים רדיקליים במדינת ישראל : אלה מעמידים את תפיסת היהדות שלהם כבלבדית , ואלה מסכימים לכך על מנת לוותר על זהותם היהודית מכול וכול . יש לחדש אפוא את המושג של זהות יהודית תרבותית השואפת להיקף כולל של יצירה לאומית בכל התחומים שעם חי מהם ומתבטא בהם . יהדותנו היא מכלול יצירתנו הלאומית , עכשיו ולאורך כל תולדותינו . ב . יש להתמודד עם היחס המנוכר של הציבור החילוני לתכנים הדתיים ולהראות את הדרך שבה מקבלים תכנים אלה משמעות חיונית גם מנקודת ראות תרבותית הומניסטית . במקביל יש להיאבק על הרחבת תודעת ההזדהות של הציבור הדתי לכיוון מושג רחב יותר של תרבות יהודית שלמה . ג . יש ליצור תשתית של יחסים ותהליכי תקשורת בין זרמים ותנועות שונות בתוך העם היהודי . יש לפתח גישות פלורליסטיות במקום אחידנות , נכונות לקיום יחד מתוך כבוד הדדי והפרייה הדדית בין צורות הביטוי השונות המצויות כיום להזדהות יהודית חיובית בעמנו , במקום המאמץ המתמיד לנצח ולהכניע כיווני הזדהות שונים משלנו , ותרבות של שיח והבנה הדדית מעשירה במקום נצחנות פולמוסית שסופה נתק . אלו הן משימות שאפשר לחתור להגשמתן במשולב דרך מערכת החינוך ודרך כל תהליכי היצירה החברתית התרבותית . יהושע פורת : באחד ממאמריו כתב חנוך בר טוב כי עצם העיסוק בשאלת הזהות הישראלית מצוי על סף הנטייה לכנענות , ומובן שאין הדבר הזה מוצא חן בעיניו . לדעתו השאלה מיותרת . שאלת הזהות ברורה . אנחנו עומדים בתוך עולמה של היהדות ואנחנו יהודים . כל העיסוק בשאלת הזהות הישראלית מיותר . נדמה לי , שלפחות לגבי חלק מהציבור הישראלי אין הדברים פשוטים והתשובה שאנחנו סתם יהודים אין בה די . הציבור הזה איננו מוכן לראות במדינת ישראל עוד קהילה יהודית אחת מני רבות , שאין הבדל מהותי המייחד אותה משאר קהילות יהודיות אם בווילאמםבורג שבברוקלין או בכל מקום אחר . אפשר כמובן להשיב ולומר שהשאלה פשוטה , לפחות מבחינה קונסטיטוציונית .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help