sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

שזהותם היהודים ראשונית וכוללת אבל באופן כיתתי ומקוטע . שתי האפשרויות הללו אינן מקיימות עם בעל זהות תרבותית . לפי הערכתי התהליך הנמשך בכיוון זה כבר כמה דורות איננו הפיך ואי אפשר לכלום אותו , ופירוש הדבר הוא שרק במדינת ישראל יש עוד סיכוי לקיומו של עם יהודי בעל זהות תרבותית ייחודית מלאה . כיוון שגם במדינת ישראל ניכר תהליך של התבוללות אינני יכול לקבוע שהסיכוי הוא ודאי . ייתכן שהעם היהודי במדינת ישראל יבחר לוותר על זהותו . אבל היא הנותנת : הדבר תלוי כולו בבחירתו של הרוב . ההחלטה היא עדיין בידי אלה המזדהים כיהודים . אמרתי לעיל שהזהות היהודית שלי היא בעיני ראשונית , מקפת ומלאה . כדי להבהיר את משמעות הקביעה הזאת מצד תכניה אסכם את יסוד השקפת עולמי כיהודי בארבעה ראשי פרקים שלהלן : א . יהדות היא קודם כל זיקת השייכות לעם היהודי . בתור שכזאת אין להציג את המושג יהדות בחופף את מושגה של הדת היהודית . היהדות היא תרבות של עם . היא כוללת את מלוא ההיקף של זיכרונותיו ההיסטוריים ויצירתו בכל התחומים . יתר על כן : תרבות של עם כוללת בתוכה לא רק מה שמבטא את זהותו המיוחדת , אלא גם מה שקיבל כהשפעה מתרבויות אחרות ומה שמשותף לו עם עמים אחרים . במשך כל תולדותיו חי עם ישראל יחד עם כמה עמים אחרים על מצעיהן של כמה ציביליזציות משותפות , הושפע מהן ותרם להן . במשך רוב תולדותיו ועד היום הוא חי על מצע הציביליזציה המערבית . מה שקיבל ממנה והחזיר לה מהווה חלק בלתי נפרד מתרבותו . ובדרך כלל תהליך היצירה של תרבות מתפתח מתוך המתח המתמיד בין הפרטיקולרי לאוניברסלי , ובין הפנים לחוץ . משום כך התרבות היהודית כוללת את כל תחומי הפעילות והיצירה של העם הן במרכיביה הייחודיים והן במרכיביה הדומים למרכיבי תרבותם של עמים אחרים או המשותפים לה עם עמים אחרים . ב . הדת מהווה מרכיב מרכזי בכל תרבות היסטורית . יתר על כן , הדתות מהוות את המוקד המאחד של תרבויות העמים . הן המעצבות , באמצעות ערכים עליונים , נורמות וסמלים את ה'אופי' המייחד תרבויות שונות . שוב : דבר זה אמור בכל העמים בלי יוצא מן הכלל , אולם לגבי עם ישראל הוא בולט ומודגש יותר , גם בגלל הקשר המיוחד שבין הדת והלאומיות היהודית וגם בגלל גורלו של עם ישראל כעם שהתקיים במשך רוב תולדותיו בגלות . משום כך אי אפשר ליצור ולקיים קשר של הזדהות משמעותית עם היהדות ללא יחס חיובי אל תוכני המסורת והדת היהודית . ג . יחס חיובי אל תכנים של מסורת ודת איננו מושתת בהכרח על דתיות במובנה האורתודוקסי , או על דתיות בכלל . אדם המגדיר את עצמו כחילוני , ובתור שכזה כבלתי מאמין , יכול ליצור יחס תרבותי חיובי כלפי תכנים דתיים . ראשית , משום שהתחומים ההווייתיים והרעיוניים שהדת מייצגת , והשאלות הקיומיות שהדת משיבה עליהן , אינם זרים לו , והוא מסוגל להשתתף בהם גם מנקודת הראות ההומניסטית , ושנית משום שזיכרונות וחוויות הקשורים בדת הם חלק מן המטען התרבותי , ולפעמים גם האישי הביוגרפי , המפרנס את ההתפתחות וההתבגרות של כל אישיות שיש לה חיי רוח . אין אפוא שום סיבה שאדם הרואה את עצמו כחילוני יוותר על עשירות התכנים והחוויות של שבתות , חגים ומועדים , על התני'ך , הספרות התורנית , על ההלכה והאגדה שבה , השירה הדתית , התפילה , ההגות הדתית היהודית

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help