sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

לשאוף לצמצומה של מגבלה זו , אך עלינו להכיר בה כאחת ממגבלותיה של התפיסה האנושית בנסותה להמשיג את המציאות - מציאות שאת חלקה או את רובה אולי אין בני אנוש מסוגלים להבין . כדי לפתור את בעיית ה'מבט משום מקום' ניסה הדיון הפילוסופי במאה ה 20 לקבוע קריטריונים תקפים להערכת טיעונים של ייצוג 'דברים כפי שהם באמת , ' מתוך מחשבה שאם לא ניתן להגיע לתפיסה אבסולוטית של המציאות , לפחות אפשר להתקדם לקראתה . ואולם , מחקרו של קרן על מבנה המהפכות המדעיות ומחקרים שנערכו בתחומי הפסיכולוגיה , הסוציולוגיה והאנתרופולוגיה הציגו במלוא חומרתם את בעיות הרלטיביזם התרבותי והאפיסטמולוגי ואת חוסר האפשרות לתפוס את המציאות באופן אובייקטיבי . מחקרים פסיכולוגיים שבחנו את תהליכי החשיבה ותפיסת המציאות הדגישו את מגבלותיהן של המסגרות ושל מפות העולם , התת מודעות במידה רבה , המנחות את חשיבתנו , ואת הקשרי הסיבה-מסובב , שבחלקם נלמדים ובחלקם טבועים במוח האנושי בעקבות תהליכי האבולוציה , המונעים מאתנו להגיע ואפילו להתקרב לאובייקטיביות מלאה . המחקר הקוגניטיבי המודרני שב ומדגיש כי המוח הוא הקובע את הצורה שבה 'רואים' את העובדות - לעתים יותר משמקבעות העובדות עצמן את רישומן במוח . תפיסת המציאות באמצעות החושים ובדרך של עיבוד הנתונים במוח פתוחה לחדירה קוגניטיבית של ציפיותינו , שאיפותינו וחוויותינו הסובייקטיביות , ואלה מפרשות , משנות ופעמים מעוותות את 'העוברות' - אם בכלל נכונה ההנחה האונטולוגיה בדבר קיומה של מציאות אחת אובייקטיבית . החיפוש אחר אובייקטיביות מוחלטת , שספק אם בכלל ניתן להגיע אליה , עשוי להוביל אפוא ל'מבט משום מקום' ולאיבוד האחיזה במסגרת התייחסות קונקרטית , או לפיתוח אשליות עצמיות ולעיוורון המונעים תיקון והתקרבות לאידאל האובייקטיביות הנכסף . המאמצים לקבוע , למרות כל המכשולים , קריטריונים תקפים להערכת טיעונים בדבר ייצוג המופעים ההיסטוריים הניבו כמה פתרונות חלקיים , שאת השפעתם על תחום ההיסטוריה של החינוך בארץ נבחן בהמשך . מאלה חשוב להזכיר את השיטות הבאות : . 12 שם , עמ' . 11-8 S . C . Brown ( ed . ) , Objectivity and Cultural Divergence ( Supplement to . 13 . Philosophy [ 1984 ]) , Cambridge 1984 וראה הדיון בנושא אצל A . Megill , 'Four Senses of Objectivity ' , in : A . Megill ( ed . ) , Rethinking Objectivity : Annals of 1 Scholarship , 8 , 3-4 ( 1991 ) , pp . 301-320 ולהלן : . [ Megill , Four Senses' מגיל מציין כי אתר המנקרים הראשונים שיצאו נגר הרלטיביזם האפיסטמולוגי של קון הוא הפרופסור לחינוך ישראל שפלר . ראה : I . Scheffler , Science and Subjectivity , Indianapolis , IN 1967 S . Pinker , How the Mind Works , London 1997 ; P . Veyne , Writing History : . 14 Essays in Epistemology , Middletown , CT 1984 Z . W . Pylshyn , Compulation and Cognition : Towards a Foundation for . 15 Cognitive Science , Cambridge , MA 1986 Megill , 'Four Senses ' , pp . 301-320 . 16

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help