sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

לחקר החינוך חדרה השפעתם של תהליכים אלו בראשית המאה ה 20 באמצעות שתי אסכולות שחיזקו זו את זו : מחד - הטיילוריזם , שהפך לפולחן המדידה והיעילות , במיוחד בתחום החינוך בארצות הברית ובצרפת , והולבש במחלצות של גישה פילוסופית שבתשתיתה הערכית עמד הפוזיטיביזם של אוגוסט קומט Auguste ) , ( Comte ומאידך - האסכולה הביהביוריסטית בפסיכולוגיה , שחיזקה התפתחות זו . בתחומים השונים של חקר החינוך נעשו מאמצים רבים לראות את האדם כעומד 'מחוץ' למציאות האנושית ומעריך אותה הערכה אובייקטיבית , והחלה תקופת המדידה שהביאה לתנופת הפיתוח של סקרים ומבחנים סטנדרטיים . המדידה הפכה לחזות הכול והשפיעה על הגדרת מטרות החינוך ועל הערכת תפוקותיו . ואולם , כל האמצעים הללו לא הצליחו לבטל את תפקידו של ההיסטוריון החוקר , הבוחר את נושאי המחקר , מגדיר את השאלות ומפרש את הממצאים והמדידות , ולא עוד אלא שמתודות אלו עצמן היוו התערבות בתופעה הנחקרת . הבעייתיות של האובייקטיביות נותרה כשהיתה . ברמה הפילוסופית התמקד הריון ב'ייצוג הדברים כפי שהם באמת' בשני מישורים - האונטולוגי והאפיסטמולוגי - בגלותו את הפרדוקס שבשאיפה להגיע לידע אובייקטיבי אבסולוטי . שהרי כדי להגיע לאובייקטיביות מוחלטת על החוקר לשלב את הפרספקטיבה של אדם מסוים בתוך העולם עם תפיסה אובייקטיבית של אותו עולם עצמו , הכולל את אותו אדם על תפיסותיו , המתבונן בעולם ובעצמו בתוכו . התוצאה אינה אינטגרציה בין הפרספקטיבה הפנימית לזו החיצונית אלא מתח מתמיד בין טיפוסי התפיסות השונות הללו , שאינן מתיישבות בקלות זו עם זו . אמנם , כפי שטוען נאגל , במצב מסוים ניתן להתעלות מעל התפיסה האישית הייחודית , לפתח מודעות מורחבת ושלמה יותר של העולם ובדרך זו להגיע לרמה גבוהה יותר של אובייקטיביות . ואולם , יש להכיר במגבלות האובייקטיביות : כדי להגיע לאובייקטיביות עלינו לצאת מחוץ לעצמנו - דבר שלא ניתן לעשותו במלואו , אף שניתן להתנתק בהדרגה מנקודות המבט הראשוניות שלנו כדרך הכרחית לקידום הבנתנו את העולם ואת עצמנו . גישה זו מעצימה את חופש המחשבה והפעולה שלנו " . עם זאת , יש להכיר במגבלות האובייקטיביות ובסכנת 'העיוורון האובייקטיבי . ' עלינו לזכור כי יש דברים בנו ובעולם שלא ניתן להבינם כראוי מעמדה אובייקטיבית מקסימליסטית . ניתוק מן הפרספקטיבות האישיות הייחודיות מוביל ל'מבט משום מקום . ' הסובייקטיביות של המודעות אינה ניתנת לביטול ולא רצוי לבטלה . אמנם יש . F . W . Taylor , The Principlesof Scientific Management , New York 1911 . 8 דיון בנושא ראה : רחל אלבוים דרור , 'שלוש אסכולות בתורת המינהל ומינהל החינוך , ' בתוך : רחל אלבוים דרור ( עורכת , ( מדיניות ומינהל : תאוריה ויישומים בחינוך , ירושלים , 1986 עמ' . 80-63 . 9 לדיון בעיוותים שיצרו התפתחויות אלו בהגדרת מטרות החינוך ובהערכת תפוקותיו ובהשפעתן עליהן ראה : R . E . Callahan , Education and the Cultof Efficiency , Chicago , IL 1962 T . Nagel , The View From Nowhere , Oxford 1986 , pp . 3-4 . 10 . 11 שם , עמ' . 7-6

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help