sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

להעפיל עם הסלע אל ראש ההר ולדרדר אותו בחזרה : ראשית ההיסטוריוגרפיה של החינוך בישראל רחל אלבוים דרור מאמר זה מוקדש לדיון ביקורתי בחקר תולדות החינוך העברי בארץ , המהווה ענף של חקר ההיסטוריה של היישוב והמדינה . הוא יחולק לשלושה פרקים : ראשית יוצגו המושגים שבעזרתם ננתח את התופעה הנדונה ; בהמשך תוצג סקירה ביקורתית של השלבים השונים בהתפתחות חקר ההיסטוריה של החינוך ; ולבסוף יוצעו כמה הנחות למחקר עתידי . ההיסטוריונים של החינוך בארץ ביקשו לשרת את המהפכה הציונית , שעמה הזדהו בכל מאודם , ובה בעת שאפו לכתוב היסטוריה אובייקטיבית . יצירת עבר לצורכי ההווה ולשם עיצוב העתיד היא תופעה שכיחה בשלבי גיבושה וביסוסה של תודעה לאומית ובולטת בתנועות לאומיות מודרניות . במאמר זה אבקש לבחון , בין השאר , כיצד השפיעה הזדהותם האידאולוגית של חוקרי ההיסטוריה של החינוך על כתביהם , ומה היתה מידת המודעות שלהם להשפעה זו . אין תמה בכך שגם ההיסטוריונים שהעמידו עצמם לשירות המהפכה הציונית האמינו באובייקטיביות של עבודתם ; שהרי האובייקטיביות היא האתוס המקצועי של חוקרים ואנשי מדע - הכוהנים המשרתים בקודש בעולם מחולן ומביאים את בשורת האמת שגילו . מושג האובייקטיביות על היבטיו השונים ואשליית האובייקטיביות על תעתועיה מהווים אפוא נושאים מרכזיים בדיון שלנו , ולליבונם נפנה כעת . א אף שהשימוש באובייקטיביות כאבן בוחן חד משמעית נפוץ ביותר , הרי הגדרותיה והמשמעויות שנתלו בה השתנו מתקופה היסטורית אחת לרעותה ומתחום ידע אחד למשנהו . אמנם רק במאה ה 19 החל המושג 'אובייקטיביות' לשמש במשמעותו הפילוסופית העכשווית , על פי הגדרותיו של קנט , אך הדיונים בנושא התנהלו תחת הגות

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help