sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

שנבחר בידי הנשיא מקרב האנשים המקורבים להשקפותיו , אינו מעניק את הפרי של אדם הסר למשמעתו של הממנה או נאמן להשקפותיו . השופטים האנגלו אמריקנים הם בלתי תלויים על פי חינוכם . הניסיון מוכיח שהנשיא ממנה והשופט עושה מה שהוא מבין . הדוגמאות לכך הן מרובות . הדוגמה הקלסית ביותר היא של נשיא בית המשפט העליון ארל וורן שמונה בידי נשיא רפובליקני , אחרי שווק היה המושל הרפובליקני של קליפורניה . אולם בהיסטוריה המשפטית של ארצות הברית הוא נושא את הכתר של נשיא בית המשפט העליון הליברלי ביותר שהיה במאה הזו . שופט אחר , ידוע מאוד , השופט , Brennan שמונה בתקופת אייזנהואר , שופט קתולי , שאייזנהואר סמך על השמרנות שלו , כביכול , נעשה נושא הדגל של הליברליות ושל החרדה לדמוקרטיה האבסולוטית . הוא פרש לפני שלוש-ארבע שנים , בגיל . 84 התאוריה המקובלת היא שאתה רשאי למנות שופטים מקרב בעלי התפיסות הקרובות לשלך , וכך גם עושה בכל state המושל לגבי בית המשפט של n . State היינו , מה שהנשיא עושה במערכת הפדרלית עושה המושל במערכת המדינה הבודדת . אך השופט נוהג לפי הבנתו , בעצמאות מוחלטת . באנגליה המינוי של השופטים נעשה על פי החלטת הלורד צ'נםלור שהוא אנטיתזה של הפרדת הרשויות : הוא חבר ממשלה וגם יו"ר בית הלורדים וגם יושב לעתים בוועדה של בית הלורדים המכהנת כבית המשפט הגבוה ביותר של אנגליה . זאת אומרת - הוא איש מפלגה , הוא איש ממשלה , למרות שעיקר עיסוקו הוא בבתי המשפט ( באנגליה אין שר משפטים , ( והוא שופט . תפקידו הפורמלי להיות גם Speakern של בית הלורדים , היינו הוא גם חבר הרשות המחוקקת . אנחנו בחרנו , על פי חקיקה של הכנסת בשנת , 1953 בשיטה לבחירת השופטים שהיא שונה בתכלית . המינוי אינו בידי הממשלה או גורם ברשות המבצעת , אלא בידי ועדה בלתי תלויה בת תשעה חברים : שלושה שופטים של בית המשפט העליון , בתוכם הנשיא ; שני שרים ( ביניהם תמיד שר המשפטים , שהוא יושב ראש הוועדה ;( שני חברי כנסת שנבחרים בידי הכנסת ושני נציגים של לשכת עורכי הדין . יש פה איזון פנימי , איזון של כל הגורמים האינטרסנטים מבחינה לגיטימית : הפרלמנט , הממשלה , המקצוע והשופטים עצמם . האיזון הפנימי נוטה קצת לטובת המקצוע , רוב של חמישה מול ארבעה . פ' גינוסר : מה גרם להרכב שכזה ? מ' שמגר : הרצון ליצור מערכת שיפוט בלתי תלויה . אצלנו הקפידו מאוד במשך כל השנים שאנשים שעסקו בפעילות פוליטית לא ימונו כשופטים . זה הכלל . אמנם בראשית המדינה היו שופטים שעסקו לפני כן בפוליטיקה . הבולט בהם היה השופט לם שהיה חבר כנסת ואחר כך מונה לבית המשפט , אבל

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help