sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

בבחירות אזוריות . יש שם ביקורת על השיטה האזורית בטענה כי היא בלתי צודקת , מאחר שהיא מחסלת מפלגות שאינן זוכות לרוב באזורי בחירה רבים , אולם למרות זאת מייצגות מיליוני בוחרים , למשל המפלגה הליברלית . באנגליה היה לפני מספר שנים פילוג במפלגת הלייבור אשר התפצלה ללייבור ולסוציאל דמוקרטים . היינו גם שם צועדים למספר רב יותר של מפלגות , אבל אחרי כל מערכת בחירות נשארות , למעשה , רק שתיים או שלוש . היתר נופלות , כגופים שאין חפץ בהם . לאחרונה הרכבנו על שיטתנו דבר שהוא במידת מה דמוי שיטת ארצות הברית . כפי שהזכרתי , אצלנו אין הפרדה דווקנית , כי ראש הממשלה חייב להיות חבר כנסת ורוב השרים גם הם חברי כנסת . שר שאיננו חבר כנסת הוא יוצא דופן . כלומר , אין הפרדה בין הרשות המחוקקת והרשות המבצעת . הרעיון המנחה של הפרדת הרשויות הוא שלא יהיה מאגר כוח עודף בידי אחת הרשויות . הרעיון המנחה הוא האיזון בין הרשויות - העצמאות של המחוקק , של הרשות המבצעת ושל הרשות השופטת . יש לרשויות השונות תפקיד של ביקורת זו על זו . הביקורת ההדדית הזו יוצרת את הפיקוח ההדדי ואת האיזון . בפסק הדין של פלאטו שרון , שדן בהסרת חסינות של חבר כנסת , הוסבר שהפרדת הרשויות איננה מתבטאת בכך שאין מגע בין הרשויות . היא מתבטאת בעצמאות ובאי תלות של האחת בשנייה ובאיזון בין הרשויות . בית המשפט הוא בלתי תלוי ועצמאי . אנחנו פיתחנו שיטה למינוי שופטים , שהיא , לפי דעתי , עד היום הטובה ביותר שקיימת בעולם . השיטה שלנו יוצרת את המרב של היעדר השפעות פסולות שולטות . בארצות הברית , בשיטה הפדרלית , הנשיא ממנה את השופטים . במציאות גלוי וידוע שהנשיא ממנה אנשים לבית המשפט מקרב אנשים הקרובים בהשקפותיהם למפלגתו , על כן היו אפילו מקרים שבהם שופטים מכהנים נמנעו מיציאה לגמלה > אין גיל פרישה בארצות הברית , ( כדי לא לפנות את מקומם , ועשו חישובים , חישובי קצין , מי יתפטר בתקופתו של הנשיא בוש כדי שהנשיא לא ינצל את התפנות המשרה וימנה לבית המשפט את המקורבים לו . היו לי מספר ידידים טובים בבית המשפט העליון של ארצות הברית אשר לא התפטרו , כדי לא לפנות את מקומם בתקופת כהונתו של נשיא זה או אחר , עד שהמחלה או הגיל הכריעו אותם . דרך אגב , ואני אומר את זה כאילו בסוגריים - השיטה של בחירת בעלי השקפה קרובה לנשיא אינה מבטיחה לעולם השלטת הרעיון המדיני משפטי הרצוי לנשיא הממנה . היינו , המינוי של מאן דהוא ,

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help