sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

ובאתוס החברתי החילוני והמודרני : כל יחיד זכאי ואף נאלץ לבחור באורח פעיל את זהותו שלו בזיקה אל הכלל שנולד ונתחנך בו . הכלל שבו נולד הוא אמנם 'נתון . ' אבל היחיד נתפס ותופס את עצמו כאוטונומי כלפיו . הוא זכאי לבחור בכלל שנולד בו ולהתמידו , אך הוא זכאי גם לסרב לו , לצאת ממנו או לנסות לשנותו . בכך נתפס היחיד האוטונומי כגורם שווה משקל לקיבוצו בקביעת זהותו שלו וזהות קיבוצו . הבעיה היא אפוא לא רק זהות הכלל אלא גם זהות הפרטים בתוך הכלל , וממילא גם זהותם של הפרטים שבתוך הכלל זה בעיני זה . המציאות האירונית שהתחילה להיווצר מראשית האמנסיפציה התבטאה בכך שגם כאשר היתה הסכמה בין היהודים על שאלת ההשתייכות לקיבוץ היהודי - מי משתייך ומי לא , כבר לא היתה הסכמה ביניהם על אמות המידה ועל ההגדרות . כל תנועה יהודית , גם כל יחיד שהשתייך אליה , הגדירו את שאר התנועות כיהודיות ואת יחידיהן כיהודים על פי אמות המידה של המגדירים ולא על פי אמות המידה של המוגדרים . הגויים אולי עוד המשיכו להיזקק להגדרה אחת . מבחינתם המשיכו היהודים להיות מה שהיו תמיד , וההבדלים שנוצרו ביניהם לא שינו לדידם דבר . אולם היהודים יצרו לעצמם הגדרות רבות , שונות זו מזו או גם סותרות זו את זו , וכל אחד מהם חשב שנכון להחיל את הגדרתו שלו על הכלל ועל יחידו . אין ספק שזוהי נוסחת ' אחדות' משונה , 'אחדות' של פילוגים , שהמדינה והסכסוך הם צורת התקשורת העיקרית המקיימת אותה : כלומר , כל עוד היהודים המשיכו לריב זה עם זה על זהותם הם המשיכו להיות מאוחדים כיהודים . לא קשה לזהות את קווי המתאר של המציאות המתוארת לעיל בזמננו . אבל כדי להבין אותה ואת השלכותיה מן הראוי להתבונן בהתפתחות ההדרגתית והרצופה שחלה בה מתקופת האמנסיפציה ואילך , שלב אחרי שלב . בין השלבים היתה אמנם רציפות בולטת שיש בה הצבר ולא רק תמורות . מעידה על כך העובדה שהתנועות שנוצרו בעם היהודי על רקע האמנסיפציה קיימות למעשה עד היום . קודם כל 'תנועת ההשכלה' כתהליך של היפתחות לתרבות האירופית החילונית המודרנית ושל עיצוב הכלים המושגיים והמתודולוגיים לחקר ה'יהדות' לא כ'תורות' ולא כ'דת' אלא כתרבות היסטורית , ולהנחלתה כתרבות . ההשכלה כתהליך תרבותי התמסדה בבתי ספר והיא מתקיימת בייחוד באוניברסיטאות : 'מדעי היהדות' > או 'חכמת ישראל ( ' במיסודם האקדמי הם המשך ישיר , אקטואלי ופעיל של תנועת ההשכלה . ממנה , או בעזרתה , התפתחו כידוע התנועות הדתיות המודרניות : 'הרפורמה , ' 'השמרנות' ו'האורתודוקסיה המודרנית , ' וכנגדה התפתחה 'האורתודוקסיה החרדית . ' אין צריך לומר כי כל התנועות הללו קיימות עד היום . אבל גם הלאומיות היהודית , לגוניה השונים , התפתחה על רקע תנועת ההשכלה , ובמידה רבה מתוכה , אם כי בשלב מאוחר יותר . עם זאת היו התנועות הללו , מכוח אפיונן כתנועות מודרניות , דינמיות , כלומר - תנועות שההשתנות באפיק מסוים היא מרכיב מרכזי בזהותן . הן שאפו להשתנות ולהתחדש בהתמדה מתוך נאמנות לעצמיותן . זהו כמובן סוד עמידתן במבחן הזמן . אם נבדוק כל אחת מהן לעצמה ואת כולן בזיקותיהן זו לזו , נגלה שאף אחת מהן ( לרבות

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help