sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

שבכתב וזו שבעל פה < - נראה מוגדר וברור כל צורכו הן בעיני היהודים המזדהים והן בעיני הגויים המזהים אותם . ספקות ומחלוקות על כך כמעט לא התעוררו מסוף תקופת הבית השני ועד שלהי ימי הביניים ( מלבד המחלוקת הקשה עם ה'קראים . ( ' אבל מראשית הזמן החדש , המסומנת בהתחלת המאבק על 'אמנסיפציה' במרכז אירופה במחצית השנייה של המאה השמונה עשרה , התחולל משבר קיצוני מכל קודמיו . האתגר של החילוניות המודרנית , שאפשרה את האמנסיפציה באירופה , הפך מיד לאיום מוחשי וישיר על הישרדות העם היהודי . ההתנגדות לבךלות פעלה עתה גם מבפנים ותקפה כמעט את כל מאפייני הזהות היהודית הנבדלת בדרישה אולטימטיבית לוותר עליהם בפועל , לבטלם או לפחות 'לתקנם' כתנאי ליציאת היהודים מן ה'גטר , כדי שיוכלו להשתלב ללא חציצה , אכן , כאישים פרטיים ולא כקבוצה מיוחדת בעצמיותה , בסביבתם . במסגרת זו אין צורך להתעמק בגורמים החיצוניים ובמניעים שהניעו יהודים רבים , הן כיחידים והן כתנועות מאורגנות , לרצות לפחות חלקית בשינויים שנדרשו מהם לשם אמנסיפציה . העיקר הנחוץ לענייננו הוא : ראשית , שהעם היהודי נקרע מתחילת המאבק בין שתי מגמות מקוטבות , ממוסדות באידיאולוגיות , שנתגבשו בתוכו וחיזקו זו את זו בהתנגשותן - להתבולל עד כדי טמיעה גמורה מזה , ולהסתגר מפני הסביבה המבוללת , ויותר מכן מפני היהודים המתבוללים , מזה . שנית , שכתוצאה מן המאבק בין שתי המגמות המקוטבות בתוך העם היהודי נוצר עימות דיאלקטי בין שני המקורות המשלימים של הזהות היהודית שנראתה אחדותית וקבועה מדורי דורות : המקור המוצאי היסטורי , האתני , המושתת על רצף הדורות ועל הזיכרון ההיסטורי החי של העם , והמקור של המסורת וההלכה הדתית , או 'התורות . ' יש להדגיש , כי המחלוקות בין היהודים שהמשיכו להחזיק , לפחות במידה מסוימת , באחד ממקורות הזהות היהודית המסורתית בתוך העם היהודי היו דיאלקטיות . רק בקצוות התנסחו עמדות חד משמעיות לגמרי : יהדות דתית בלי זיקה לאומה או לעם , או יהדות לאומית בלי זיקה לדת . אבל בין הקצוות התלבט הרוב בין שני המקורות , שנראו עכשיו כאילו הם מכחישים זה את זה . הרוב הבין , או למצער הרגיש , כי מי שבוחר ביהדות כדת משתייך גם לעם הנושא את הדת ומקיימה , ומי שבוחר ביהדות כשייכות לעם , או ללאום , מתייחס גם לדת שמיסדה את הנורמה הלאומית . השאלה היתה מה עדיף ? מה קודם ? מה מהווה אמת מידה להשתתפות במקור השני ? אך דווקא הדיאלקטיקה החדורה מתח בין רגשות סותרים הפכה את צורות ההזדהות של היהודים החל מאותה תקופה למעין קלידוסקופ מוזר , שהוא בבחינת מבנה מפתיע של השתנויות אינסופיות . כל תנועה , אולי אפילו כל יהודי יחיד , יצרו לעצמם 'מאזן' רופף ומתנודד משלהם . תוך כדי התפתחותו של התהליך המוזר , שקיים את הזהות הקיבוצית הנבדלת דרך ההתפוררות המוחשית של המוסדות המסורתיים , ערעור סמכות המנהיגות המסורתית , והעמדת היחידים בפני בחירה אישית קשה של זהותם , נזדקר ממד עומק נוסף למשבר : האינדיווידואליזם הופיע עכשיו לא רק כנטייה אישית טבעית המתגברת במצבי חופש מחייבי בחירה , אלא גם כהשקפת עולם מעוגנת במשטרים הפוליטיים

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help