sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

יאכל האדם קדחת , ישתה קדחת , יחיה קדחת , אבל יחיה חיי יושר ! הכוח הזה לראות ממד היסטורי גדול , ממד ערכי גדול , ולהתעלם ממצוקות היום יום , הוא גם היה כוחו של בן גוריון . ובעוד שהסופרים , כרגיל , עסקו בנכאים פרטיים , במצוקות אישיות , ובדכדוך מקומי - הוא עסק במבט הגבוה וביקש , ואפילו דרש , שגם הם ירימו מבט , יהיו נושאי המבט הגבוה אל היעד הרחוק . כבר אמרתי שלא מעט אנשים סבורים כבן גוריון שתפקיד השירה הוא : לגייס , להפיץ רעיונות נכוחים , ולהרים ככה את המוראל , המשורר הוא כדי לצאת לפני המחנה ולהרים דגל . ואילו הספרות כסוג של נוכחות מיוחדת שרק הספרות יוצרת , היתד , מעבר לתפיסתו . לזה לא היו לו עיניים כמו שלא היו לו עיניים לראות צבעים , כמו שלא היו לו עיניים לראות תמונות . כמו שלא היו לו אוזניים להומור . הוא ידע קצת , הוא קרא בילדותו את ספרות התקופה , עברית ורוסית - את מה שהתאים להשקפת עולמו קיבל ואת כל השאר דחה הצדה . והוא דחה כך את המיסטי , את האסתטי , את 'התלוש , ' את ההוזה , את המדוכדך ואת המתייסר , ובעיקר , את פורק עול השייכות . בשהותי בין הפוליטיקאים הייתי שומע שוב ושוב את המשפט : 'אם זה לא מעשי זה לא קיים . ' בעוד שאם זה לא מעשי - למשורר זה רק מתחיל להיות יפה . 'אם אין לזה פתרון - תוריד את זה . ' בעוד שאם אין לזה פתרון מתחילים המשוררים לטפס על הקירות החלקים . הפוליטיקאים המעשיים לא יכלו להבין , הם לא תפסו את זה . בן גוריון היה אדם פרגמטי , וגם האוטופיה שלו , המבט למרחוק , לא היתה אוטופיה מטאפיסית , ולא חזון מיסטי , אלא תכנית פרגמטית , אפשרית וריאלית . הנה עוד מעט יקום כאן אדם חדש , יהודי חדש בארץ ישראל החדשה . פעם אמר שאצלו לא הציונות ראשונה אלא היהדות - אבל יהדות של שני צעדים : הצעד הראשון היה לפני אלפיים שנה , והצעד השני מתרחש היום , ואין גשר מעל התהום העצומה שבין הצעדים האלה , אלא רק חשיכה . רק השואה נשארה אולי כמין מובלעת בתוך החשיכה הזו שבין שני הצעדים . בין בית ראשון - ובין מדינת ישראל לא קרה ליהודים שום דבר חשוב . לא נוצר שום סמל גדול . ולא שום מודל לחיקוי . ומכאן גם אי ההבנה שנתגלתה ביחס אליו בתקופת 'הפרשה . ' אנשים ידעו אותו כאדם פרגמטי . וכשאדם פרגמטי מדבר על צדק מטאפיסי ועל מוסר אוטופי - הוא נחשד כחורש מזימה . וכשהוא טוען 'צדק' הוא בוודאי מתכוון לדבר אחר , ונוצר אז הדיסוננס , שמך ארחיב את הדיבור עליו , אבל לא לפני שאומר משהו על הרטוריקה של בן גוריון . הרטוריקה של בן גוריון היתה דומה לאגרוף קשוח : בכל הכוח , ישר קדימה , ובלא הומור , בלא איגופים , והיה מוסיף ומנחית את המכות הישירות שלו . כשבא לכנסת היו מחכים תמיד לדו קרב . והתשובה שהשיב ליריביו היתה כזאת עד שאמות הספים רעדו , והנוגעים בדבר ידעו שהנה הולך ונופל עליהם רעם גדול . ואילו הרטוריקה שלו בדברו אל העם היתה בשיטת 'הפטיש והמסמל . ' מסמר כידוע אינו חודל פנימה במכה אחת . ולפיכך מורידים עליו מכה אחר מכה . הוא נסע בארץ לאורכה ולרוחבה והלם בפטישו טח טח טח , על ראש המסמר שלו האחד עד הסוף . הוא לא סמך על כך שאפשר להבין גם בשמיעה אחת את העניין . ואילו לי , כשנדמה שיש בין השומעים

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help