sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

שאני באמת . הם חשבו שאני מייצג דברים אחרים לגמרי . כששמו אותי ברשימה חשבו שצדו להם באיש אחד שלושה ארבעה אנשים בבת אחת : צעיר , חייל , סופר , מחנך , ועוד כהנה . הם לא ידעו שהם תפסו טיפוס אינדיבידואליסט ! אחד , בלתי שייך לשום קבוצה , בגלל טבעו הפגום , מן הסתם , שלא הולך לשום בית קפה , שלא מעורב ולא נפגש עם אף אחד מן האנשים שמדברים בהם , שהוא חולה בושה , התכנסות עצמית ומין עכבר ספרים , שספרים אצלו באים קודם לאנשים . הם חשבו שתפסו להם טיפוס קל תנועה ומרובה קשרים , מלהיב נוער ומושך אנשים , ושהוא ידבר ויחנך ויתרום ויוסיף - וכן הלאה וכן הלאה . אלא שעבר די הרבה זמן עד שידעו איזה מיקח טעות עשו . הם כולם היו שקועים אז בעבודתם ובעסקיהם והוא היה 'אאוטסיידר , ' זר , חיצוני , ושונה מהם . כל כך שונה , שני דורות לפחות היו מבדילים בינו ובין האנשים . לא דיברתי בשפתם , לא חשבתי כמותם , מן הבדיחות שלהם לא צחקתי . נדמה לי שבשנים הראשונות בכלל לא הוצאתי מלה מפי , ורק התהלכתי בעקבות ההרצפלדים למיניהם , כל אלה מבני המעלה , מן העלייה השנייה והשלישית , שלא ידעתי מה עושים אתם , לא היה לי מדריך איך ללכת אתם . הם היו בעיני מוזרים למדי , די מבדחים , אע"פ שאסור היה להגיד שהם בדיחה . לא הבינותי את היידיש שלהם , ואת מארג היחסים שלהם , ויחד עם זה , זו היתה תקופה שבה הם עשו את הדברים , וגם דברים גדולים . ראיתי את הדברים האלה , ואת האנשים האלה , ובתוכם כמובן גם את בן גוריון , מרחוק . לא נדחקתי אליו , לא הייתי ' מאנשי שלומו , ' וכשלא קראו לי - לא באתי . הריחוק הזה הלך ונמשך עד לתקופת ' הפרשה . ' וגם בימי 'הפרשה' בתחילה הייתי מבחוץ ולא ידעתי כלל מי צודק כאן בריבו , ומה בדיוק קרה כאן . אבל כשהתברר לי , נכנסתי בכל רמ"ח ושס"ה . אני חושב שמבני כל הדורות ההם אולי אני האחרון שנשאר עם ההכרה שבן גוריון אכן צדק בריבו . נשארתי כמין מוהיקני אחרון במלחמה אבודה . ראיתי אז שיש פר , עניין עקרוני , ועל זה אני רוצה לדבר . כידוע , כל אדם ואדם תמיד הוא גם קצת עיוור למשהו וקצת חירש . וכשהוא אדם גדול עיוורונו וחירשותו נעשים לעתים מסוכנים . גם בספקטרום של ראייתו הגדולה של בן גוריון היו כתמים שחורים שהוא לא הבחין בהם . ואת החירשות והעיוורון הזה ניצלו יריביו הפוליטיים , אלה שחשבו שהוא מלך , ומלך עקרונית לא יכול להיות הצודק . או מלך או צודק . ושהוא באותו הרגע כבר לא היה מלך , לא ראו רבים , וכך הוא נשאר צודק אבל לא מלך . חשבו שהוא , מכוח מעמדו , מכוח מעשיו , מכוח הכריזמה העצומה שהיתה לו - הולך לעשות כעת דבר בלתי צודק , ושאינו אלא רק מתעמר באמת ובמשפט כשהוא תובע מהם לעשות משפט אמת - עמד אז לפניהם אדם במדרון , וגם הכריזמה שלו היתה הולכת ונגמרת . והם לא האמינו לו שהעניין שלו היה באמת התביעה לצדק , ואז , דווקא ברגע הזה , נקשרו פתאום בינינו קשרים , דווקא כשהיה מלך נרדף , המלך ליר הבודד , בודד בין חבריו . התחלתי להכיר אותו אז יותר מקרוב , התחלתי להתעניין בו מקרוב . אבל גם אז - לא יותר מדי . לא נדחקתי אליו , לא הייתי קרוב מדי , ורק כשהזמינו אותי באתי , ורק לפעמים , אבל נדמה לי שבחושים מחודדים ראיתי אז דברים שאחרים אולי לא שמו לב אליהם .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help