sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

והמובילה של דתיות יהודית ! מצד שני התהליך ניכר בתופעה שהציבור החילוני מגדירה בהתגברות הכפייה הדתית " . שוב אין מדובר עוד בהסכם הנובע מנכונות של הציבור החופשי להתחשב ברגישויות של הציבור הדתי ומנכונות של הציבור הדתי מודרני 'ללכת לקראתי הציבור החילוני עד לקו ההתפשרות המרבית , כדי לשמור על אחדות העם , אלא במניפולציה מחושבת של כוח פוליטי מצד מפלגות דתיות כדי לעצב את רשות הרבים היהודית הכללית לפי נורמות וסמלים דתיים . ברור כי כוח פוליטי אינו אלא פונקציה של תהליכים מבנייר , ! תהליכים דמוגרפיים , של מצאי המשאבים החומריים , של התארגנות ממסדית המבטאת שליטה בכלים המתאימים ומיומנות בשימושם , ולא פחות מכל אלה כוח פוליטי הוא פונקציה של התמצאות מחדש בתהליכים רעיוניים ובנורמות של התנהגות חברתית . העובדות ידועות והן נחקרו כל צורכן . מבחינה דמוגרפית אומנם לא נשתנה בהרבה חלקו הכללי של הציבור הדתי בעם היהודי והוא עדיין מיעוט . אף על פי כן אין ספק , ראשית , שהציבור הדתי האורתודוקסי , אשר נפגע קשות בשואה , הצליח להשתקם בארצות העולם החופשי ובמדינת ישראל והוא גדל כארצות אלו באורח ניכר -, שנית , חלקה של היהדות החרדית גדל לעומת חלקן של תנועות דתיות אחרות בעם ישראל : שלישית , נעצר התהליך של נטישת הדת והגיע שלב של יציבות הפותחת פרס 9 קטיווה של גידול דמוגרפי מול הצטמצמות צפויה בציבור היהודי החילוני , בייחוד בתפוצות , עקב הקטנת הילודה ועקב ההתבוללות . נזכור כי לפני מלחמת העולם השנייה נמצא הציבור הדתי במצב של הצטמצמות מתמדת , ותהליך זה הוא שביסס את אמונתם הבוטחת של מנהיגים חילוניים כי הדת אינה אלא שריד . 10 בעיתונות ובכתבי העת מרבים לכתוב על 'תופעת החרדיזציה' הניכרת גם בחוגים נרחבים של האורתודוקסיה המודרנית ומתבטאת בייחוד בקרב הדור הצעיר ובמוסדות החינוך . הדגם הישיבתי החרדי נתפס יותר ויותר כדגם של דתיות איןאלית והשפעתו חודרת גם לרשתות חינוך דתיות ציוניות , בייחוד על ידי מורים מן הישיבות החרדיות . עיקוב אחר התופעה ותיעוד שלה , בייחוד במסגרות של החינוך הדתי , נמצא בשפע בכתב העת עמדה ובפרסומים השוטפים של תנועת 'נאמני תורה ועבודה . ' . 11 לניתוח מעמיק של הבעיה ראה : רות גביזון ( עורכת , ( חרות המצפון והדת , תל אביב תש"ן , בייחוד המאמר 'ההלכה והמציאות החילונית' מאת א' רוזן צבי , עמ' . 206-155 S . N . Lehman-Wilzig and B . Susser , Public Life in Israel and the Diaspora , . 12 ; Bar-llan University Press 1981 . ראה גם : ג' גרשון קרנצלר , 'תמורות במחנה האורתודוקסי באמריקה / גשר , שנה 2-1 , 25 ( אביב-קיץ תשל"ט , ( עמ' . 132-123 . 13 ראה ליבמן , לחיות ביחד ( לעיל , הערה . ( 9 . 14 המעבר מן הקהילות האורתודוקסיות והחרדיות לחברה החילונית הפתוחה לא נפסק , כמובן , ומבחינה מספרית הוא כנראה גדול מתופעת החזרה בתשובה , אלא שהוא אינו נמדד , כיוון שאינו נראה משמעותי . ברור כי ההבדל הגדול ברמת הילודה בין הציבור הדתי לציבור החילוני הוא שהופך את התופעה לחסרת משמעות .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help