sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

שנעשה בהן הניסיון הרדיקלי ביותר לדכא ולעקור את הדת משורשה , ניכרת כיום תופעה של שיבה אל הדת . לא כל שכן בארצות הדמוקרטיה והליברליזם , והוא הדין גם בדת היהודית , שנזקקה להשפעת המודרנה והחילון מעמדת הביניים התרבותית המיוחדת לה . כאשר באים לבחון את הסוגיה של דת ומודרניות בעם היהודי בזמננו חייבים אפוא לתת את הדעת לרקע הגלובלי שלה . אומנם במסגרת המאמר הזה לא נוכל להרחיב בדיון ההשוואתי ויהיה עלינו להתמקד בעם ישראל ובמדינת ישראל , אך נדגיש לפחות בפתח הדברים את הקביעה ההשוואתית הרחבה ביותר : עם ישראל קלט את המודרנה ואת החילון במצב ביניים מתוח : הן חדרו לתוכו פנימה כהשפעה חיצונית מובהקת , הנושאת איום חמור של התבוללות וטמיעה . אף על פי כן מדובר בהשפעה של תרבות סובבת שעם ישראל חי בתוכה , השתלב והתערה בה היטב במשך דורות רבים , הפנים לעומק את השפעותיה ואף תרם לא מעט להתפתחותה . על כן אפשר לומר כי מבחינות אחדות , התרבות החיצונית הסובבת שחוללה את החילון או למצער בעיית ההתייחסות היצירתית אל החילון היו בבחינת חלק בלתי נפרד מן המבנה הייחודי של תרבותו העצמית של העם היהודי . אכן , מדובר במבנה תרבותי דואלי שיש בו מתיחות אינטימית בין מעגל 'כללי' ובין גרעין פרטיקולרי של זהות דתית . גם המתח כלפי החיצוניות המבוללת היה אפוא חלק בלתי נפרד מן הרצף התרבותי היסטורי העצמי של עם זה . משום כך הייתה התופעה כה מורכבת ונוגעת לשורשי הזהות התרבותית והדתית של העם . התופעה של שיבת הדת בדמותה האורתודוקסית מן השוליים , או מן החזית העורפית של 'ההיסטוריה המתקדמת' אל מרכז החיים הציבוריים , היא כיום מרכיב גלוי ומוחשי בסדר היום הציבורי של עמנו . במדינת ישראל היא ניכרת בראש ובראשונה בהתחזקותה הפוליטית של האורתודוקסיה בכלל והאורתודוקסיה החרדית בפרט . בהוויה של חיי יום יום הדבר מורגש קודם כל בהתעצמות ההטלות שהאורתודוקסיה החרדית מטילה על כל שאר התנועות הדתיות בעם ישראל , ותוך כדי כך בהטלות שהאורתודוקסיה כולה שואפת להטיל על רשות הרבים היהודית לאומית הכללית . שיבת הדת אל מרכז הבמה הציבורית ניכרת מצד אחד בהכרה בתפיסה החרדית כהתגלמות האותנטית היחידה , ההתגלמות הסמכותית . 7 התופעה ניכרת לא רק בשכבות עממיות אלא גם בקרב אינטלקטואלים . ראה : ס' קרייז , ' החזרה לדת בקרב יהודי ברית המועצות , ' גשר , שנה 1 , 31 ( קיץ תשמ"ה , ( עמי . 89-80 . 8 ראה ספרי , היהדות והתרבות החילונית , תל אביב תשמ"א , עמ' . 23-9 . 9 ראה : ישעיהו ( צ'ארלס ) ליבמן ( עורך , ( לחיות ביחד , יחסי דתיים חילוניים בחברה הישראלית , ירושלים , 1990 עמ' 14-9 ( הקדמה . (

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help