sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

שהתעקשה לשמר את תכניה , אורחותיה וממסדיה , ולמאבק העיקש שהיא ניהלה כדי להשרד מבלי להסתגל יוחס מעמד מאפיין של 'לאקציה . ' אף על פי כן , קל להווכח כי במהלך ההשתנות התרבותית , החברתית והמדינית אחרי מלחמת העולם השנייה חל שינוי ביחס אל הדת , לרבות היחס אל גילוייה השמרניים ביותר . אכן , אפשר לקבוע כי אף שהשינוי מתבטא בין היתר גם במעבר של הדתות מעמדת מגננה לעמדת מתקפה , מקורו איננו בהסתגלות והתפשרות מצד הדת , אלא דווקא בשינוי מהותי שחל במהות של החילוניות , המאפשרת לדת להגדיר את מעמדה בתוך התרבות החילונית על פי הבנתה שלה הן את עצמה והן את המהות של החילוניות . התופעה היא כללית . היא מורגשת במעמדן של שלוש הדתות המונותאיסטיות הגדולות , היהדות , הנצרות והאיסלם , בכל אותו מגוון של תרבויות שדתות אלו עיצבו את זהותן לפני שהן נפתחו להשפעת המודרניזציה והחילון . לאחר אובדן של עמדות שליטה ותחומי חלות במשך תקופה ארוכה , ניכרת עכשיו התאוששות . המגננה נהפכה למתקפה ובמונחים של השפעה ושליטה הקשגים מרשימים למדי . הדבר בולט מאוד כארצות האיסלם , שקיבלו את תהליכי החילון והמודרנה בהשפעות חיצוניות זרות -,עתה האיסלם הפונדמנטלי חוזר לשלוט בהמוניו והוא הודף את החילון והמודרנה כיצוג של אימפריאליזם זר . עם זאת התאוששות הדת ניכרת גם בארצות הנוצריות שחוללו את תהליכי החילון בעצמן . דומה כי אפילו בארצות הקומוניסטיות לשעבר , . 4 הגדרת החברה המודרנית נזקקת ביסודה להבחנתה מן החברה שקדמה לה , החברה המסורתית דתית שהיא דחתה ( ראה ערך 'חברה מודרנית , ' האנציקלופדיה למדעי החכרה , ב , עמי . ( 409-406 ברור , אם כן , שמבחינתה הדבקות במסורת הישנה היא בבחינת נחשלות והמאמץ לחזור אליה הוא לאקציה . ההערכות האלה אומנם מאפיינות את הפילוסופיות והאידאולוגיות של המודרנה מראשית תקופת ההשכלה , והן נתחדדו מאוד בתנועות המהפכניות , בייחוד במרקסיזם . . 5 מנחם פרידמן מאפיין ומסביר תמורה זו במאמרו החשוב : "' מודל השוק" וההקצנה הדתית : ' ' טענתי היא , שלא במקרה מתפתחת תופעת ה '' חומרות" דווקא למן שנות החמישים . היא עולה על רקע עקירתה של היהדות הדתית המסורתית מ '' נופיה '' המסורתיים במזרח אירופה אל החברה המודרנית הפתוחה של המערב . כאן מצאה עצמה יהדות זו ב"מצב של שוק , " מצב שבו כל יהודי , כמו כל אורח אחר , יכול לבטא את דתיותו כרצונו ' ... ( בתוך : מ' כהנא [ עורך , [ בחבלי מסורת ותמורה , רחובות תש"ן , עמ' . ( 95 מאמרי הוא למעשה ניסיון לנתח ביתר הרחבה והכללה את הרקע והמשמעות של משפט המפתח הסוציולוגי היסטורי הנ"ל . . 6 ספרו הנ"ל של ורבלובסקי ח בהתמודדות המתחדשת של כל שלוש הדתות , הנצרות , היהדות והאיסלם עם תופעת החילון והמוןרנה מנקודת הראות התאולוגית המיוחדת של כל אחת מהן בפני עצמה ( לדיון באיסלם ראה שם , פרק , 'ד עמ' . ( 83-61 על ההתפתחויות באיםלם הפונדמנטליסטי בזמננו ראה : Seeds of a Post Khomeini Era ' , in : B . Rubin , W . Frankel ( ed . ) , Surveyof Jewish Affairs , London 1989 , pp . 68-83 ; R . H . ; Dekemejean , Islam in Revolution , Syracuse University Press 1985 ראה גם : ר' ישראלי , 'סאדאת בצילו של חומייני , ' גשר , שנה 4-3 , 25 ( תש"ם , ( עמ' . 50-41

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help