sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

כלליים בשל התפיסה שנערים וגברים בלבד מצווים על תלמוד תורה , וכל עיסוק שלהם בלימודים לא תורניים נחשב שלילי ומוגדר ' ביטול תורה . ' זאת ועוד , שורה של מנהיגים חרדים החלו להכיר בקיומן של נסיבות היסטוריות וחברתיות מקומיות , בעיקרן חינוכיות , אשר חייבו את הכשרתן של נשים במסגרות חרדיות . בשנות החמישים התברר כי תשתית ארגונית חינוכית זו חיונית לקיומה של החברה החרדית , אז הועצם תפקידן של הנשים בתור מפרנסות והיה לערך מכונן בחברה החרדית סביב הרצון לבנות את ' חברת הלומדים . ' את הערך הזה היה אפשר להגשים על רקע התפתחותה של ישראל כמדינת רווחה ובעזרת ממון שנתנה המדינה למוסדות החינוך החרדיים . אולם גם אם העיקרון הנזכר בדבר הצורך לחנך נשים היה מוסכם , לא היתה הסכמה בין המתונים ובין הקיצונים בנוגע למידת ההכשרה הלגיטימית ולממדיה . בשלהי העשור השני של המאה ה 20 היו בירושלים וביישובים אחרים , ובהם טבריה , כמה בתי ספר לבנות אשר היו מזוהים עם היישוב הישן הקנאי , אולם מצבם הכלכלי היה לא טוב . אמנם עד אמצע שנות השלושים היו כמה מסגרות חינוך שעלו בקנה אחד עם דרכם של החרדים המתונים , אלא שבקרב הנהגתם עוד היתה הרגשה של חסר בתחום זה . הרגשה זו נבעה מהגידול במספרם של החרדים המתונים בארץ ישראל מן העלייה הרביעית והחמישית , ובהם לא מעט חסידי גור . אלה התיישבו ביישוב החדש – בחיפה , בתל אביב ובמושבות – ושאפו להשתלב בו , והשתלבות זו הצריכה להבנתם מערכת חינוך שונה מזו של הקיצונים . בשל כך נוסדו בשנות השלושים ובראשית שנות הארבעים גנים ובתי ספר עממיים של ' בית יעקב' עבור בנות ביישובים כהרצליה , זכרון מאיר שליד בני ברק , חיפה , טבריה , . 10 על הישיבות ראו : מנחם פרידמן , ' ישיבות היישוב הישן בשלהי התקופה העות'מאנית – " מוסדות" או בתי אולפנא , ' בתוך : עמנואל אטקס ויוסף שלמון ( עורכים , ( פרקים בתולדות החברה היהודית בימי הביניים ובעת החדשה מוקדשים לפרופסור יעקב כ"ץ במלאת לו שבעים וחמש שנה על ידי תלמידיו וחבריו , ירושלים תש"ם , עמ' שסט-שעט ; מנחם פרידמן , ' המאבק על דמות הישיבות והרבנות בירושלים בשנה הראשונה של הכיבוש הבריטי , ' הציונות , ב ( תשל"א , ( עמ' ; 119-105 הנ"ל , ' עולם הישיבות , ' בתוך : יהושע פראוור ואורה אחימאיר ( עורכים , ( עשרים שנה בירושלים , 1987-1967 תל אביב תשמ"ח , עמ' . 179-174 . 11 ראו על כך : מנחם פרידמן , האשה החרדית , ירושלים ; 1988 הנ"ל , ' האישה החרדית , ' בתוך : יעל עצמון ( עורכת , ( אשנב לחייהן של נשים בחברות יהודיות , ירושלים תשנ"ה , עמ' ; 291-273 הנ"ל , ' כל כבודה בת מלך חוצה : האשה החרדית , ' בתוך : דוד י' אריאל ואחרים ( עורכים , ( ברוך שעשני אשה : ? האשה ביהדות – מהתנ"ך ועד ימינו , תל אביב , 1999 עמ' . 206-189 . 12 ראו למשל : אהרן סורסקי , תולדות החינוך התורתי בתקופה החדשה , בני ברק תשכ"ז , עמ' רסרסב , תנא-תנה . . 13 ראו : מנחם פרידמן , ' פשקווילים ומודעות קיר בחברה החרדית , ' בתוך : גניה דולב ( עורכת , ( פשקווילים : מודעות קיר וכרזות פולמוס ברחוב החרדי , ירושלים ותל אביב תשס"ה , עמ' . 14-12

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help