sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

ציוניות קיצוניות אחרות את מקום מושבן ממזרח אירופה לארץ ישראל ויצרו בה מסגרות ארגוניות , כגון חסידות ' תולדות אהרן . ' לעומת אלה , החרדים המתונים , רובם מהגרים יוצאי גרמניה ופולין וחברים באגודת ישראל העולמית , הגיעו לארץ ישראל בעלייה הרביעית ( 1929-1924 ) והחמישית . ( 1936-1929 ) בתקופה זו נהיו המתונים בהדרגה רובה של החברה החרדית בארץ ישראל , והם אימצו כאמור קו פרגמטי של שיתוף פעולה עם מוסדות היישוב ועם מנהיגיו . קו פרגמטי זה התעצב בהשפעתם של גורמים ותהליכים בתוך החברה החרדית ושל מצבים ואירועים שהיישוב היהודי כולו נקלע אליהם . מבין הגורמים הפנים חרדיים אפשר לציין את הגירתם של גדולי תורה ושל ישיבות בשנות העשרים והשלושים , אשר העניקה כוח ולגיטימציה לחרדים המתונים . הדמות החשובה ביותר בהקשר זה היא הרב אברהם י' קרליץ – ( 1953-1878 ) החזון אי"ש , על אף קרבתו לנטורי קרתא , ודמות חשובה נוספת היא הרב משה מ' אפשטיין , ( 1933-1886 ) ראש ישיבת ' חברון . ' מבין הישיבות נציין את ' כנסת ישראל' מסלובודקה , שרוב תלמידיה הגיעו עם אפשטיין לחברון ב 1924 ופתחו בה ישיבה . לאחר פרעות תרפ"ט עברה הישיבה לירושלים . פרעות תרפ"ט , פרעות -1936 1939 ומלחמת העולם השנייה הן דוגמאות לאירועים שהתרחשו מחוץ לחברה החרדית והשפיעו על מצבה . מצבה המורכב של החברה החרדית בשנות השלושים התבטא לא רק בפוליטיקה אלא גם בתחום החינוך , ויסודו בכך שמערכת החינוך בתקופת המנדט הבריטי היתה בנויה על בסיס זרמים אידאולוגיים ( זרם העובדים , הזרם הכללי וזרם ' המזרחי ( ' והחרדים בחרו שלא להיות חלק ממערכת זו . כאן המקום להדגיש כי ספרי לימוד יועדו לבתי ספר לבנות ולנערות , ולא לישיבות שמיועדות לילדים ולנערים . הלימוד בישיבות התמקד במקצועות קודש בלבד , ובראשם התלמוד הבבלי , ולא התקיים בהם לימוד מסודר של מקצועות . 6 ראו עליו גם : בנימין בראון , ' מהתבדלות פוליטית להתבצרות תרבותית : החזון איש וקביעת דרכה של היהדות החרדית בארץ ישראל ( תרצ"ג-תשי"ד , ' ( בתוך : מרדכי בר און וצבי צמרת ( עורכים , ( שני עברי הגשר : דת ומדינה בראשית דרכה של ישראל , ירושלים תשס"ב , עמ' ; 414-364 בנימין בראון , ' החזון איש : הלכה , אמונה וחברה בפסקיו הבולטים בארץ ישראל ( תרצ"ג-תשי"ד , ' ( חיבור לשם קבלת התואר דוקטור , האוניברסיטה העברית בירושלים , תשס"ג ; Lawrence Kaplan , ‘ The Hazon Ish : Haredi Critic oa Traditional Orthodoxy’ , in : Jack Wertheimer ( ed . ) , The Uses of Tradition : Jewish Continuity in the Modern Era , New York and Jerusalem 1992 , pp . 145-175 . 7 ראו : מנחם פרידמן , החברה החרדית : מקורות , מגמות ותהליכים , ירושלים , 1991 עמ' . 41-40 . 8 ראו : מנחם פרידמן , חברה ודת : האורטודוקסיה הלא ציונית בארץ ישראל , תרע"חתרצ"ו , 1936-1918 / ירושלים תשל"ח . . 9 ראו : שמעון רשף ויובל דרור , החינוך העברי בימי הבית הלאומי , 1948-1919 ירושלים תשנ"ט , עמ' . 38-17

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help