sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

שנעשה בהם , ולכן מלמדת על החברה הצורכת אותם , ומכאן חשיבותם היתרה . במקרה הנדון כאן מדובר בעיקר במורים שלימדו תולדות ישראל בבתי ספר ובסמינרים לבנות חרדיות בארץ ישראל , ולימים במדינת ישראל , ובילדות ובנערות שלמדו במוסדות אלה . ספרים אלה נכתבו בתקופה מכרעת מבחינתה של החברה החרדית בישראל ; בראשיתה – באמצע שנות הארבעים של המאה ה – 20 לא היו בטוחים רבים בחברה החרדית ומחוצה לה שהיא תוסיף להתקיים לאורך שנים , ובסופה – בשלהי שנות השישים – ניכר היה שחברה זו התייצבה והתבססה . זאת ועוד , לאחר הקמת המדינה היו בחברה החרדית לקבוצותיה תהליכים של התאחדות והתגבשות , ואלה באו לידי ביטוי בין השאר בהבנייתה של מנהיגות דתית יעילה של ' גדולי תורה' שמימשה את חזון ' חברת הלומדים , ' ובדפוסי החברות ותכניה , ומערכת החינוך היא זירת פעולה מרכזית שהתרחשו בה תהליכים אלה . לבסוף , החומר המצוי בספרים הנדונים להלן מקיף אלפי שנות היסטוריה יהודית , ולכן אי אפשר לעסוק בכולו במאמר . מטרתו של המאמר היא אפוא לפתוח את הדיון בנושא , להעלות שאלות מחקר ולהציע כיוונים , אפיונים ומסקנות ראשוניות בנוגע לטיבם של ספרים אלה על רקע הזמן והמקום שהם נוצרו בהם . זאת ועוד , העיון בספרי לימוד אלה שופך אור חדש על מרחבים נוספים ושונים של ההוויה החרדית בישראל באמצע המאה ה . 20 החברה החרדית בשנות השלושים והארבעים של המאה ה 20 והצורך שלה בספרי לימוד החברה החרדית בארץ ישראל בשנות השלושים והארבעים של המאה ה 20 נחלקה בין אנשי היישוב הישן הקנאי – ה'קיצונים' – ובין אנשי היישוב החדש – ה'מתונים . ' הגדרת הקיצוניות או המתינות מבוססת בעיקר על היחס למפעל הציוני ולמוסדות היישוב ועל מערכת היחסים עם מוסדות אלה : הקיצונים התנגדו נחרצות למפעל הציוני ועשו כל מאמץ שלא לבוא אתו ועם נציגיו במגע , ואילו המתונים לא שללו לחלוטין את קיומו של המפעל הציוני ושיתפו פעולה בדרכים שונות עם הנהגת היישוב היהודי , בעיקר כדי לדאוג לאינטרסים של הציבור החרדי . המעוז המרכזי של קנאי היישוב הישן היה בירושלים , וחלק לא מבוטל מהם היו בנים למשפחות שהתגוררו בעיר זה כמה דורות וחברים בסניף הירושלמי של אגודת ישראל . בעקבות תמורות שחלו באגודת ישראל באמצע שנות השלושים החלו כמה מאלה שנמנו עם צעירי אגודת ישראל המקומית לגבש מסגרות חלופיות , כגון הרב עמרם בלוי ( 1974-1894 ) שעם הרב אהרן קצנלבויגן ( 1972-1894 ) הקים את נטורי קרתא ב . 1938 בסמיכות זמנים לכך העתיקו כמה דמויות וקבוצות אנטי . 5 ראו : Menachem Friedman , ‘ Jewish Zealots : Conservative Versus Innovative’ , in : Emmanuel Sivan and Menachem Friedman ( eds . ) , Religious Radicalism and Politics in the Middle East , New York 1990 , pp . 128-129

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help