sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

מקומם של ספרי הלימוד החרדיים נפקד מהדיון או הוצנע מאוד . גם ספרי הלימוד של המגזר הממלכתי דתי בישראל זכו לתשומת לב מועטה ביותר . מאמר זה עוסק בשני ספרי לימוד להיסטוריה , שהם הדור הראשון של ספרים מסוג זה בחברה החרדית בישראל : תולדות עם ישראל מאת הרב ד"ר משה אוירבך ( 1976-1881 ) והעבר הישראלי מאת הרב מאיר שצ'רנסקי . ( 1972-1905 ) ספרים אלה כוללים סקירות מקיפות ( אם כי לא זהות כרונולוגית ) של תולדות עם ישראל מסוף תקופת המקרא עד העת החדשה . מטרתו של המאמר היא להציב כמה ממסגרות ההתייחסות הנחוצות במחקר לשם הבנת ספרים אלה , ובהן המציאות ההיסטורית , החברתית והחינוכית שהם נכתבו בה , זהותם של מחבריהם ומניעיהם ומטרותיהם בכתיבתם , מבנה הספרים , מהדורותיהם וקווי המתאר שלהם . אדגיש שהמאמר אינו מתמקד בתכנים ספציפיים , באופני השימוש בספרים , בדרכי התקבלותם ובשאלת קהל יעדם בכוח ובפועל , אם כי יש בו התייחסויות להיבטים אלה . חשיבותם של ספרים איננה מתמצית בכתיבתם ובהבאתם לדפוס , אלא בתולדותיהם ובשימוש שנעשה בהם . ספרים בכלל וספרי לימוד בפרט מלמדים על תפיסותיהם , על אמונותיהם ועל מטרותיהם החינוכיות של מחבריהם , והדפסתם החוזרת מעידה על השימוש . 2 ראו גם : אבנר בן עמוס , ' פלורליזם בלתי אפשרי : ? יהודים יוצאי אירופה ויהודי עדות המזרח בתוכנית הלימודים בהיסטוריה בישראל , ' בתוך : דוד חן ( עורך , ( החינוך לקראת המאה העשרים ואחת : ספר יובל העשרים של בית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב , תל אביב תשנ"ה , עמ' ; 277-267 אבנר בן עמוס ( עורך , ( היסטוריה , זהות וזיכרון : דימויי עבר בחינוך הישראלי , תל אביב תשס"ב ; יובל דרור , ' מערכת החינוך כסוכנת הפטריוטיזם היהודי במדינת ישראל : מ"ציונות חלוצית" ל"ישראליות מאוזנת" , ' בתוך : אבנר בן עמוס ודניאל בר טל ( עורכים , ( פטריוטיזם : אוהבים אותך מולדת , תל אביב , 2004 עמ' ; 175-137 רות פירר , ' השואה בספרי לימוד להיסטוריה בישראל , , ' 1982-1948 דפים לחקר תקופת השואה , ג , ( 1984 ) עמ' ; 258-243 הנ"ל , סוכנים של החינוך הציוני , תל אביב תשמ"ה ; הנ"ל , סוכנים של הלקח , תל אביב תשמ"ט ; יצחק קונפורטי , זמן עבר : ההיסטוריוגרפיה הציונית ועיצוב הזיכרון הלאומי , ירושלים תשס"ו , עמ' Elie Podeh , The Arab-Israeli Conflict in Israeli History Textbooks , 1948- ; 289-214 2000 , Westport 2002 ; Dan A . Porat , ‘ The Nation Revised : Teaching the Jewish Past in the Zionist Present ( 1890-1913 ) ’ , Jewish Social Studies , 13 , 1 ( 2006 ) , pp . 59-87 ; Idem , ‘ One Historian , Two Histories : Jacob Katz and the Formation oa a National Israeli Identity’ , Jewish Social Studies , 9 , 3 ( 2003 ) , pp . 56-76 ; Idem , ‘ A Contemporary Past : History Textbooks as Sites oa National Memory’ , in : Alaric Dickinson et . al . ( eds . ) , International Review of History Education , 3 , London 2001 , pp . 36-56 . 3 ראו : ישראל ברטל , ' ההיסטוריה של העם היהודי בספרי הלימוד במגזר הממלכתי הדתי : סיפור אחר , ' ? בתוך : בן עמוס , היסטוריה , זהות וזיכרון , עמ' ; 137-121 חנה יעוז ויעקב עירם , ' תמורות בתכניות הלימודים בספרות – עיון משווה , ' עיונים בחינוך , 47-46 ( תשמ"ז , ( עמ' . 171-157 . 4 ראו לדוגמה : שפרה ברוכסון , ספרים וקוראים : תרבות הקריאה של יהודי איטליה בשלהי הרנסנס , רמת גן תשנ"ג ; זאב גריס , הספר כסוכן תרבות בשנים ת"ס-תר"ס , ) 1900-1700 ( תל אביב תשס"ב .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help