sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

ספרי לימוד להיסטוריה בחברה החרדית : הדור הראשון קימי קפלן מבוא הזיכרון הקיבוצי של חברות אנושיות בנוי מרכיבים שונים , ובהם זכרון העבר , והוא מעוצב באמצעות כלים מגוונים ובאופנים שונים . אחד הכלים היוצרים מוקד של זיקה ומשמשים לעיצוב זכרון העבר בעידן המודרני של חינוך ממוסד להמונים הוא ספרי לימוד להיסטוריה . אולם ספרי לימוד אינם רק כלי חינוך לעיצוב הזיכרון ההיסטורי הקיבוצי , הם אחת מכמה תת סוגות של היסטוריוגרפיה . כאשר אנו עוסקים בחברות דתיות שמרניות מודרניות – והחברה החרדית היא אחת מהן – המודעות לשינויים המתרחשים בחברה הסובבת אותם והמגיבות להם , מתווסף ממד נוסף לעיסוק בעבר , והוא המתח , ולעתים הניגוד שבין התפיסות ההיסטוריות המסורתיות ובין אלה המודרניות ביקורתיות . אחת התוצאות של מתח וניגוד אלה היא שמתוך אותן חברות דתיות שמרניות מודרניות צומחת היסטוריוגרפיה אשר מטרתה במקרים רבים היא להעמיד היסטוריה שכנגד , כלומר להציב תמונת עבר חלופית ומתוקנת , לפי הבנת כותביה . בשנים האחרונות פורסמו כמה מחקרים העוסקים בתפיסת ההיסטוריה של עם ישראל כפי שזו מוצגת בספרי לימוד להיסטוריה שכתבו יהודים במאה השנים האחרונות , אולם * ראשיתו של מאמר זה בשתי הרצאות : הראשונה נישאה בפורום מרכז צ'ריק לתולדות הציונות , היישוב ומדינת ישראל , האוניברסיטה העברית בירושלים , במרס ; 2004 והשנייה – בקונגרס העולמי הארבעה עשר למדעי היהדות , ירושלים , אוגוסט . 2005 הערותיהם והצעותיהם של חיים גרטנר , יובל דרור , מרדכי זלקין , אסף ידידיה , חגית לבסקי , רחל מנקין , דן פורת , שמואל פיינר והקוראים מטעם המערכת סייעו בידי רבות בגיבושו של המאמר והעמידו אותי על טעויות ואי דיוקים . לכולם אני אסיר תודה . כתיבתו של המאמר נתאפשרה בזכות מענק מחקר מטעם מכון ון ליר בירושלים . ( 2006-2005 ) אחתום בהערה טכנית : לעתים נפלו שגיאות או שיבושים במקורות שצוטטו . טעויות הבאות במקור הוצבו בסוגריים עגולים , ואילו הוספות או תיקונים שלי הושמו בסוגריים מרובעים . . 1 ראו : יוסף ח' ירושלמי , זכור : היסטוריה יהודית וזיכרון יהודי , תל אביב תשמ"ח , עמ' . 123 , 113 עיונים בתקומת ישראל , כרך , ( 2007 ) 17 עמ' 41-1 תרבות וספרות

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help