sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הפטריארכיה של ירושלים , ותקציבים שניתנו על-ידי המלך הגיאורגי בזחט השלישי . ( 1044-980 ) תקופה זו מבשרת עידן חדש בתולדות המנזר , המאופיין על-ידי שגשוג וסדרי מינהל תקינים , פריחה בתחומי האמנות והתרבות , אך גם בארועים טראגיים . פעולות השיקום החלו הרבה לפני שהגיעו הצלבנים לירושלים . 1099-ב העבודות , שנעשו בידי הנזיר פרוכורוס הקיפו את כל המכלול , אף שלא ידוע לנו בברור אלו מבנים היו קיימים ובאיזה מצב הם היו בסוף המאה העשירית , לפני חורבנם בידי אל-חכים . נראה , מכל מקום , שתשומת לב מיוחדת הוקדשה לשיקום הכנסיה . כמעט ודאי הדבר , שלא נעשו שינויים בתכנית הכנסיה , ששמרה על צורתה מן המאה השישית , למעט אולי תוספת הכיפה . רצפת הפסיפס , שחרבה קרוב לוודאי בידי אל-חכים , הוחלפה ברצפה אחרת , שדמתה לקודמתה מן המאה השישית . לא ברור אם תמשיחי הקיר בכנסיה הם מתקופה זו , או שמא העיטורים שנראו על-ידי האב דניאל בראשית המאה 12-ה הם מסוף המאה . 11-ה כך או כך שרידי העיטורים הנראים כיום בכנסיה משמרים את דגמי התמשיחים הקדומים ונושאיהם . שיקום המנזר נועד לא רק לשמר את המבנה אלא גם להכשירו למגורים . הנזירים שהתגוררו במנזר המצלבה לאחר עבודות השיקום היו יוונים וגיאורגים , אשר רבים מהם הגיעו לכאן מהר האתוס ביוון . בעזרת הפטריארכיה של ירושלים ובסיועם של מלכי גיאורגיה ובראשם דויד הרביעי , ( 1125-1089 ) ידעה הקהילה הגיאוגרגית בירושלים תקופה של שגשוג . נרכשו האדמות החקלאיות מסביב והרכוש שהיה בידי המנזר גדל בהתמדה . מכל מקום , עם כיבושה של ירושלים בידי הצלבנים , נתפס חלק ניכר מאדמות המנזר בידי המלך באלדווין , שהעבירן לידי הנזירים הלטינים בכנסיית הקבר . המנזר הגיע למרום שגשוגו לאחר מפלת ממלכת הצלבנים . בתקופת שלטונה של המלכה הגיאורגית תמר , בסוף המאה , 12-ה הגיעה לארץ משלחת מלכותית , ובראשה המשורר הגיאורגי הלאומי שותא רוסטבלי . על המשלחת הוטלה המשימה לארגן מחדש את הקהילה הגיאורגית בירושלים ולשקם את מנזר המצלבה - קרוב לוודאי בעקבות הנזקים שנגרמו לה בתקופה הצלבנית . תחת חסותו של רוסטבלי ובסיוע תקציבים ממלכתיים שניתנו על-ידי ארץ האם ( גיאורגיה , ( הושבו נכסי המנזר . בנייני המנזר והכנסיה חודשו ומספר הנזירים גדל באופן ניכר . בין הנזירים היו מלומדים רבים ובהם אנשי דת ורוח . מהם שהקדישו את זמנם להעתקת מגילות עתיקות ואחרים עסקו במחקרים תיאולוגיים ובתולדות חיי הקדושים . בכך הונח היסוד לספריה הראשונה של המנזר , שגדלה בהדרגה , עד שהפכה לאחת הספריות החשובות בירושלים . חידוש עיטורי הכנסיה , היה אחד מהדברים המרכזיים שלהם הקדיש רוסטבלי תשומת לב מיוחדת . רבים מתמשיחי הקיר שוחזרו לפי הדגמים המקוריים תוך שילוב בתפיסה האמנותית שרווחה במנזרים בהר האתוס ביוון . לא מן הנמנע אפילו , שהציירים הגיעו במיוחד מאותו מרכז נזירות אורתודוכסי , אשר כידוע הגיע להישגיו האמנותיים הבולטים ביותר באותה תקופה . התכנית הכללית של ציורי הקדושים , כוללת ציורים של פילוסופים יוונים קדומים ומלומדים , כמו אפלטון , אריסטו , סולון , טוקדידס ופלוטרך . דיוקנו של המשורר שותא רוסטבלי עצמו צויר בכנסיה על גבי העמוד הראשון מימין , בין סט . מקסימוס ויוחנן מדמשק . בתמשיחי הקיר שאנחנו

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help