sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

תולדות המנזר המנזר בתקופה הביזאנטית ולאחריה כיום אין עוד ספק שהמנזר הוקם בתקופה הביזאנטית . לצד מסורות דתיות שנרקמו סביב לגרעין היסטורי , המקורות הכתובים והממצאים הארכיאולוגיים מסייעים בידינו להתחקות אחר ראשיתו של המנזר . כתב יד השמור בפטריארכיה היוונית בירושלים , המתייחס למעמדה הדתי של הפטריארכיה במאות השישית והשביעית , מזכיר את מנזר המצלבה ברשימת המנזרים באזור ירושלים , ואין ספק שהכוונה למנזר הנוכחי . הממצא הארכיאולוגי מאשש הנחה זו . בשנים 1969-73 ביצעה הפטריארכיה היוונית עבודות נרחבות שנועדו לשמר ולשחזר את האתר . הן כללו עבודות שימור של הפסיפסים בכנסיה המרכזית . במסגרת העבודות הוסרה רצפת הכנסיה לחלוטין , ולאחר פעולות שיקום מתאימות , הוחזרה למקומה . הדבר איפשר לערוך חפירות ארכיאולוגיות מאולתרות מתחת לכנסיה . הממצא החשוב ביותר מאותן חפירות היו שרידי פסיפסים קדומים , שהיו שייכים לכנסיה מן המאה השישית . שרידי הפסיפסים נמצאו רק בקדמת הכנסיה , אך יש בהם כדי להצביע על התכנית העיקרית של הבניין המעידה , שהכנסיה לא היתה שונה בהרבה מזו הנוכחית . לפנינו הוכחה לכך , שבניין המנזר שייך לתקופה הביזאנטית , דהיינו למאה השישית , אף שאין כל עדות לכך שהוא הוקם בימי יוסטיניאנוס או הרקליוס , והדבר אפשרי בהתחשב בעובדה שבתקופתם הוקמו או חודשו כנסיות רבות בארץ . בעיקר כך הדבר לגבי הקיסר יוסטיניאנוס , ולא יהיה זה בלתי סביר , על כן , לייחס את המנזר לזמנו . בנוסף לכך , בתקופה זו הגיעה הנזירות בארץ-ישראל למרום שגשוגה . תולדות המנזר מסוף התקופה הביזאנטית ואילך , תואמים בקווים כלליים את תולדות המנזרים האחרים בארץ-ישראל . בפלישה הפרסית לארץ-ישראל , 614-ב סבל ודאי המנזר מחורבן וניטש באופן זמני . לאחר מפלת הפרסים 629-ב הורה הרקליוס לשקם את הכנסיות והמנזרים החרבים באמצעים ממלכתיים . אף שאין לנו ידיעה מפורשת באשר למנזר המצלבה , סביר להניח שזה זכה ליחס מיוחד מצד הרקליוס , שכל מסעו נגד הפרסים כוון להחזרת "הצלב האמיתי , " שהיה קשור כאמור למנזר המצלבה . עם הכיבוש הערבי , 638-ב והניתוק מהעולם הנוצרי , ידעו המנזרים בארץ ( והמוסדות הנוצריים בכלל ) זמנים קשים . רבים מהמגזרים חרבו בהדרגה ומהם שניטשו כליל . מסיבות בטחוניות , הנזירים המשיכו את חייהם בערים ובמרכזי האוכלוסין , במקום שניתן להם לקיים את פולחנם . היחס הבוטה של השליטים המוסלמים כלפי האוכלוסיה הנוצרית הגיע לשיאו במאות התשיעית והעשירית , תחת שלטונו של הח'ליף הפטימי אל-חכיס . 1009-ב נהרסה כנסיית הקבר ועמה ניזוקו רבים מהכנסיות והמנזרים . גם אם מנזר המצלבה המשיך להתקיים בתקופה זו , הוא ניזוק ללא ספק ואולי אפילו חרב וניטש . המנזר מימי הביניים ועד לזמן החדש רדיפות הנוצרים הגיעו לקיצן 1017-ב וניתנה להם האפשרות לשקם את כנסיותיהם . מנזר המצלבה שוקם על-ידי הנזיר האיברי פרוכורוס מהר אתוס , בעידוד

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help