sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

השפעות טופוגרפיות על דרכי ה תחבורה ביהודה דרכי התחבורה של כל איזור נקבעות על ידי שני גורמים עיקריים ; מטרות התחבורה והתנאים הטופוגרפיים . לגבי מטרות התחבורה בארץ יהודה העובדה המכרעת היא , שהריח לא שימשו ואינם משמשים נתיב לתחבורה בין לאומית . הדרכים הבין לאומיות , החוצות את ארץ ישראל , פוסחות על הרי יהודה , בעלי המדרונות התלולים , ומעדיפות עליהם את עמק החוף והעמקים הצפוניים , ואילו הדרכים ביהודה ממלאות תפקידים מקומיים בלבד , שהם : א . קשר בין יישובי ארץ יהודה לבין עצמם ! ב . קשר בין היישוב ביהודה לבין איזור החוף והדרכים הבין לאומיות שבו ן ג . קשר עם עבר הירדן . אף על פי שתפקידים אלה מוגבלים הם בהיקפם יש בכוחם להשפיע השפעה ניכרת , בעיקר בעתות מלחמה , ותולדותיה של ארץ יהודה בכל הת קופות מאשרות את אמתותה של הנחה זו . אך בהשגת מטרותיהן תלויות הדרכים במבנה הטופוגרפי של האיזור , והתואי שלהן משתנה בהתאם לשינוי תנאים אלה . לארץ יהודה שלושה חלקים : השפלה , המדבר וההר . ( ראה מפה . ( 1 השפלה . באיזור המערבי יש להבחין בין השפלה הנמוכה במערב לבין השפלה הגבוהה במזרח . בשפלה הנמוכה הנוף הוא כמעט מישורי , ביתורו על ידי הנחלים נוח , והתחבורה יכולה לנוע בכל כיוון , ללא הגבלות . לפיכך לא התפתחו באיזור זה תואיים טבעיים , אך הדרכים נקבעו כקשר הקצר ביותר בין הדרכים בחוף לבין התחלת הדרכים שבשפלה הגבוהה . זו מבותרת במידה גדולה יותר , נופה גבנוני , אך הגבעות , בעלות המדרון התלול בחלקן העליון , אינן מתאחדות לרכסים אחידים , והן יוצרות שטח של כפות מבודדות , שביניהן מתפתלים הרבה נחלים . קרקעית הנחלים היא רחבה ונוחה ומשמשת ת ^ אי טבעי לדיי-ם . הואיל וכיוונם של כל הנחלים הוא לצד מערב , עשוי כל אל" ' - הם לשמש קשר בין ההר לבין החוף . העי קריים שבהם הי' .: ול שורק , נחל האלה ונחל לכיש . > צרכי הקשר בכיוון הדרומי צפוני משתמשת התחבורה בשני קווי

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help