sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בשנים האחרונות רי שו שלטונות הוקף , שהנם בפועל חלק מהמועצה המוסלמית העליונה מעמד חשוב ביותר . לאחר , 1967 הותירה ישראל מרצונה את ניהול ענייני הר הבית לשלטונות הוקף והמועצה המוסלמית העליונה , זאת כדי להבטיח את חופש הדת והפולחן במקום . חלק גדול מהכנסות רשות הוקף מוקדשות לאחזקת המסגרים ומבנים אחרים בהר הבית . ההיבט המיסטי או הצופי באסלאם , אף שהיה רווח בקרב המוסלמים בירושלים , הוא לא הגיע מעולם למעמד חשוב . הפעילות הצופית באסלאם נתארגנה למסדרים ונקראה בדרך כלל ע"ש מייסד המסדר . מקומות מפגשיהם הדתיים מכונים זאויה או ח'אנקה . מסדר הצופים החשוב ביותר בירושלים היה המולויה . הזאויה של עדה זו הוקמה בירושלים , 1586-ב אף שהמסדר עצמו הופיע בירושלים , 1519-ב דהיינו זמן קצר לאחר הכיבוש העות י מאני . המרכז העולמי נמצא בקוניה שבאנטוליה , במקום בו נקבר מייסד המסדר . לאחר מלחמת העולם הראשונה נעלם לחלוטין המסדר ועמו ההקרשים שניתנו למרכזו הדתי . כיום לא נותרו יותר מאמינים צופים בירושלים ומרכזם עבר לרשות שלטונות הוקף . המקרה של מסדר המולויה אופייני לירושלים . כל מסדרי הצופים האחרים בעיר נוסדו ע"י זרים , שמרביתם הגיעו לירושלים כעולי רגל . כזה הוא מסדר הנקשבנךיה , אשר הזאויה שלו בירושלים נוסדה לפי המסורת ע"י מייסד המסדר בכבודו ובעצמו : מוחמד בהאא אד-דין נקשבנד בחיארה ( המאה . ( 14-ה המקום שימש בו בזמן במרכז המסדר בירושלים וכאכסניה לעולי הרגל בח ארה ותורכסתאן בכלל . זאויה זו וכמוה המסדר חדלו בפועל מלהתקיים בזמן החדש . אפילו המסדר הצופי קאדריה שהוא הפופולארי ביותר בין המוסלמים באסיה , לא משך מעולם את תושבי ירושלים המוסלמים , ומרכזו שהוקם בירושלים 1633-ב ( כפי שמעידה הכתובת הערבית בכניסה , ( שימש כאכסניה לעולי רגל מוסלמים מאפגאנסתאן , וכמקום תפילה למשפחות האפגאניות הספורות שהמשיכו להתגורר בירושלים . מבין כל המוסלמים הזרים שהגיעו לירושלים , היסוד הפעיל ביותר היו המוגרבים ( יוצאי צפון אפריקה , ( שהתגוררו ברובע שנקרא ע"ש - ארץ מוצאם - חראת אל מגאךבה ( רובע המערבים , ( סמוך לפינה הצפונית מערבית של העיר העתיקה , בגבול הרובע היהודי . מרביתו של אזור זה על בנייניו ( שאינם קיימים יותר מאז מלחמת ששת הימים ) הוכרזו כהקדש שניתן ע"ש אבו מיךן שעיב בן חסין ( או חסן , ( מנהיג צופי ידוע מספרד , הנערץ על המוסלמים מצפון אפריקה , שנפטר באלגייריה . 1198-ב בזמן החדש החלו השלטונות המוסלמים בירושלים לטעון כי הכותל היה חלק מההקדש שניתן ע"ש אבו מידן . תביעה זו שימשה עילה ( בעיקר בתקופת המנדט ) לאסור על היהודים מלהשתמש בריהוט או בכל אביזר אחר בשעת התפילה ליד הכותל המערבי . מוסלמים שחורים בירושלים קבוצה מיוחדת בין תושבי ירושלים הם המוסלמים השחורים . כיום הם מהווים עדה קטנה המתגוררת בבנייני האכסניה הממלוכית ( לשעבר ) ליד באב אנ-נאטיר , סמוך לפינה הצפונית מערבית של הר הבית . צבע עורם הכהה גורם להם להיות מופלים לרעה בקרב תושביה המוסלמים של ירושלים . אלו האחרונים מכנים אותם "עביר" דהיינו "עבדים , " בעוד לרובע בו הם

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help