sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הר הבית במסורת היהודית בחר הבית נבנו בית המקדש הראשון והשני , שסימלו את עצמאותו הדתית והמדינית של עם ישראל ; כאן מקום לידתה של האמונה באל אחד שהחלה בסיפור העקדה , ומצאה את ביטויה הנשגב ביותר בחזון הנביאים . ערכי היסוד שנתגבשו בהר הבית ייחדו את עם ישראל במשך דורות , נטעו בו את החיוניות והיעוד להמשך קיומו , וסופו שחרגו מהמסגרת היהודית המצומצמת והיו לנחלת האנושות . חשיבות הר הבית בדברי ימי ישראל היא כה מכרעת , עד כי תולדותיו הם במידה רבה תולדות עם ישראל בארצו , והמאורעות שהתרחשו כאן , היו ביטוי לתקופה כולה ; משום כך ראשית דברי ימי העם בארצו ועד לגלות בבל נקראת - תקופת בית ראשון , והתקופה משיבת ציון ועד לחורבן הבית - תקופת בית שני . כשם שבית המקדש היה הביטוי הנשגב ביותר לעצמאותו המדינית והדתית של עם ישראל , היה חורבנו לשואה הגדולה ביותר בתולדותיו , והוא סימל עד לעצם ימינו אלה את הרגע בו חדל ישראל להתקיים כעם חופשי היושב בארצו והיה לפזורה בין הגויים ( מצב הדברים השתנה לראשונה מזה אלפיים שנה , עם הקמתה של מדינת ישראל , ואמנם יש הקוראים לתקופתנו בהשאלה תקופת הבית השלישי . ( מן האמור לעיל , נקל להבין את הכתרים הרבים שנכרכו ברבות הימים למקום . על פי המסורת היהודית הר הבית ( הר חמוריה ) הוא ראשית העולם ומרכזו , הוא המקום ממנו בא האור אל העולם , והוא גם ראשית מקום יראת . 'ה מעפר הר חמוריה נברא אדם הראשון , והוא מקום גן העדן המקראי ; לכאן בא נח להקריב ופה הטמין את גולגלתו של האדם הראשון ; כאן הוכיח אברהם את נאמנותו לבוראו בנכונותו להקריב את בנו יחידו . על אף היסוד האגדתי המובהק של חלק ממסורות אלו , הן משקפות נאמנה את חשיבות הר המוריה בתולדות עם ישראל . ברם , חשיבותו של הר הבית , אינה רק בעברו המפואר , אלא בהשלכות מרחיקות הלכת והשפעתו על חיי הדת היהודית הלכה למעשה . כאשר הבית עמד על תלו , התרכזו חיי הדת סביבו , ובעיקר סביב לקורבנות , בהשתתפות כל בית ישראל שעלה אליו לרגל שלוש פעמים בשנה . לאחר חורבן הבית , המשיכו חיי הדת להתרכז מסביב לעיקרים שנתגבשו כאן בעבר , תוך שהותאמו למציאות החדשה . החיים הדתיים סביב לקורבנות נדמו , המרכז הדתי נהרס , והלוויים איבדו את מעמדם . אך איש איננו מוסמך לבטל חוקי דת " ) שניתנו משמיים . ( " חיי הדת המלאים לא פסקו על כן , אלא חדלו זמנית > הערגה לבניית בית המקדש וחידוש העבודה הדתית סביבו הפכו לאחד מסימני ההיכר הייחודיים ליהדות ובאו לידי ביטוי בכיוון התפילה ותוכנה , ובספרות הלכתית ענפה שנכתבה על נושא זח ; מסכת מידות בתלמוד , מתארת בפרטי פרטים את המקדש לא לשם לימוד העבר גרידא , אלא שבבוא השעה יהיו בידי הבונים המידות המתאימות . מכאן גם רעיון "בית מקדש של מעלה , " ושאין חורבן הבית והפסקת הקורבנות אלא דבר זמני , אשר תחליפס הס קדושת הר הבית וחשיבותו

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help