sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא כל מעלותיה של ירושלים ואמרי השפר שנאמרו אודותיה , כעיר מקודשת לשלוש הדתות , שהוד קדומים נסוך עליה , ואשר אין שניה לח ליופי ולשגב , הרי חם מתמקדים בחר הבית . הר הבית היה עד לאירועים ולהתרחשויות ההיסטוריות חדרמאטיות והמכריעות ביותר שידעה ירושלים . במרכזם של ארועים אלו עמדו בית המקדש הראשון וחשני ( ומאוחר יותר מרכזי היראח האחרים שתפסו את מקומם . ( חר חבית חוא חמרכז חדתי הקדום ביותר , ששרד ברציפות במשך אלפי שנים , על אף התהפוכות שעברו עליו . חוא חיח למשאת נפשם של עולי רגל בימי שלום וליעדם הנכסף של שרי צבאות בימי מלחמה . כיבושו סימל כמעט תמיד את נפילתה של ירושלים ואובדן העצמאות המדינית . חר הבית נמנה עם מרכזי היראח המפוארים והנודעים ביותר בעולם הקדום ולאחר הרחבתו בשלהי ימי בית שני , היה זח המתחם המקודש הגדול ביותר בתקופתו x 300 ) 480 ( 'מ ועלה בגודלו על המקדשים הנודעים האחרים בעולם הקלאסי , כגון המקדש באולימפיח 170 x 210 ) ( 'מ או האקרופוליס באתונה 120 x 240 ) . ( 'מ הר הבית מקודש ליהודים ולמוסלמים כאחד . חומת הר הבית המערבית " ) הכותל המערבי ( " הוא האתר המקודש ביותר במסורת ישראל . לגבי המוסלמים חר חבית חוא שני בקדושתו רק למכה ולמדינה . * # מעטים המקומות בירושלים או מחוצה לח שישוו להר חבית והביקור בו חוא חוויה שלא במהרה תשכח י קדושתו , תולדותיו , אווירתו המיוחדת , האפופה אגדות ומסתורין , הקשר הרגשי למקום , השקט , המרחבים , האצילות וההוד חנסוכים עליו , המשמעות וזכרונות העבר , המתקשרים באלפי נימים ועבותות , סוחפים את המבקר ומעוררים בו רגש שייכות והזדהות למקום . אף שהר הבית לא נחפר מעולם ומבנייני הפאר שעיטרוהו בימי בית ראשון ושני לא שרד כמעט דבר , תולדותיו ידועים יותר מכל מקום אחר . חם גם מחווים חלק בלתי נפרד מההיסטוריה הכלל עולמית , ונהירים לכל בן תרבות משחר ילדותו : אברהם נכון להקריב את בנו יחידו ; דוד כובש את ירושלים ורוכש את גורן ארוונח היבוסי , כדי להקים בו משכן לארון הברית ; שלמה מקים את בית המקדש ; תפילת שלמה בהר הבית ; המקדש בתפארתו ; חורבן הבית וגלות בבל ; הקמת בית המקדש השני והרחבתו בידי הורדוס ; ישו בהר חבית ; חורבן הבית ואבדן העצמאות המדינית ; סמל הסחר בהר הבית ; הר הבית - ושרידו היחיד לפי המסורת העממית - הכותל המערבי - כסמל לכיסופי הגאולה והשיבה לגבולם . באשר לקדושתו וחשיבותו הדתית , יש גורסים שגרעין קדושת ההר קדמה לכיבוש הישראלי , וכי הקמת המקדש במקום לא היתה אלא המשך למסורת קדושתו בעיני חכנעניס-חיבוסיס . כמח מן התכונות העל טבעיות שנכרכו להר לאחר הקמת המקדש , מחן בעלות אופי מיתולוגי-פולחני , אינן נעדרות הקבלות בעולם השמי : מקומו המרכזי , היותו קרוב ל"שערי שמיים משכן האלים , " היותו שולט על נחרות ומקור כל הברכות וכד . ' היהדות ואחר כך האסלאם , קיבלו את קדושת המקום והתאימו אותה להשקפתם ולתפיסת עולמם , שבמרכזם האמונה באל אחד שמשגבו היה בהר חבית .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help