sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

" מגרשי השדים , " "קדושים" למיניהם , קוראים בקפה ומרפאים ב"שיטות מסורתיות . " אלו האחרונים משתמשים לא אחת בתרופות הנרקחות מצמחים מקומיים , המצטיינים ברב גוניותם , ויש בכך קשר נוסף לגליל . עושי הנפלאות נהנים ממעמד של יוקרה ומיחס של כבוד בכפריהם . רבים מהם - שמעם יצא למרחוק , ולידועים שבהם לקוחות הנוהרים אליהם מכל קצווי ארץ , ובהם גם יהודים . אף שהגליל הוא מרכז חשוב לעושי נפלאות , התופעה ידועה היטב גם במקומות אחרים . היא רווחת בין השאר ביהודה ושומרון ; בג'נין , למשל , נמצא אחד ממרכזי הכישוף הידועים בארץ . כמו כן רבים מהתבלינים המיוחדים המשמשים את המרפאים ועושי הנפלאות , והמגיעים ארצה ממצרים , מוצעים למכירה בשוקי ג'נין . באשר למלאכות המסורתיות , אלו כאמור , הולכות וכלות מן העולם . רבות מהן , כגון קליעת סלים והכנת כדים , כמעט שאינן רווחות עוד בגליל , ואף לא בתחומי הקו הירוק בכלל , בשל חוסר כדאיות בייצורם . אלו הן מלאכות עתירות עבודת ידיים , שבסיסן הכלכלי נשמט לאחר פתיחת הגבולות ב , 1967 והן נדדו ליהודה ושומרון . משם הן משווקות לישראל במחירים נמוכים שלא ניתן להתחרות בהם . האומנים ובעלי המלאכה שהובאו בחיבורנו הם ברובם בעלי יחוד בשל עיסוקם הנדיר ואופיים האותנטי . לא התייחסנו לבעלי מלאכה "ידועים , " כגון סתתי אבן , נפחים , או בעלי בתי בד ובתי מלאכה לייצור סבון , משום שהם כבר זכו לא אחת לסיקור מפורט בעבר מעל במות אחרות . באותה מידה לא התייחסנו גם למרפאים ובעלי מלאכה יהודים , הדורשים אולי סקירה נפרדת . בגליל נפגוש ביוצרים שבעוד שנים ספורות הם יהיו נחלת העבר : בין השאר נתוודע לסעדה הקשישה מכפר משהד , המומחית לייצור הטאבון ( תנור האפיה הערבי המסורתי ;( נבקר את השיח' סלאח , כותב הקמיעות ; נפקוד את חרשי הג'וראן ( מכתשי הקפה המעוטרים , ( נבקר אצל יצרני כלי הנגינה המסורתיים ; נכיר את אופי הבקלאווה , את חרשי הנחושת והחרס ואת האורגות , הטוות וצובעות הצמר . נתוודע לפותחות בקפה לחיזוי העתיד , למתנבאות למיניהן , למרפאים הטבעונים , נסור לסלים מבועינה , למגרש השדים והמרפא בכפות ידיו ובאמונתו , ועוד כהנה וכהנה . אנו אולי הדור האחרון הזוכה להכיר מקרוב ובדרך בלתי אמצעית את אותה תרבות ההולכת ונבחרת מן העולם . הדמויות הפועלות בספרנו הולכות ומתמעטות , והן לא הותירו אחריהן יורשים שימשיכו במלאכתן , כפי שהיה מקובל בימים עברו , כאשר המקצוע היה עיסוק משפחתי העובר מדור לדור . מן הראוי לציין עוד , שהביקור אצל המרפאים והאומנים אינו פשוט כלל ועיקר , שכן אין מדובר באתרים ובמקומות במובן המקובל , אלא באנשים חיים , שרובם אינם עושים מלאכתם קרדום לחפור בו . במקרים רבים הם מבקשים לשמור על פרטיותם ואלמוניותם . מהם שרואים בעיסוקם מעין

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help