sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

הקדמה : קמיעות ומשמעותם השימוש בקמיעות רווח בכל התרבויות כמעט , והאמונה בכוחם ידועה למן שחר ההיסטוריה ועד ימינו . מיוחסים להם סגולות מרפא נגד מחלות , מקרי נכות ושיגעון , וחשוב לא פחות - הגנה על הפרט והקהילה : הרחקת סכנות ופורענות , הגנה מעין רעה , הכנעת אויבים ומזיקים , הגנה על הבית והרחקת פחדים , בעיקר פחד מן הבלתי נודע . לקמיעות שימוש חשוב בתחום האישי , כמו ביחסים שבינו לבינה - מציאת ובחירת בן זוג מתאים , ריפוי עקרות ואין אונות , הבטחת פריון ולידת בנים זכרים , שמירה על שלום בית ושיפור מעמדו של הפרט , פרנסתו ויחסיו עם הסביבה . לקמיע מגוון צורות ואופני הכנה . בדרך כלל זהו חפץ קטן הנישא על הגוף או מוחזק בקרבתו . ואכן , המילה העברית יקמיעי באה מן הפועל הארמי 'קמע / שהוראתו לקשור , לכרוך או לענוד - והכוונה היא לקשירת עצם כלשהו על הגוף ( למשל , "מעשה באשה אחת שנישאת לחבר והיתה קומעת על ידו תפליך , תוספתא דמאי ב יז . ( שני סוגי קמיעות עיקריים התפתחו בתרבויות השונות - קמיעות מהטבע וקמיעות מעשי ידי אדם . על הסוג הראשון נמנים חומרים שנלקחו ישירות מהטבע - חי , צומח ודומם . קמיעות מהחי מקורן באמונה שכוחם של בעלי החיים יעברו לאדם העונד אותם - ניבים של בעלי חיים חזקים , כגון דוב או זאב , שימשו להגנה או לכוח גברא , ציפורניים של בעלי חיים לחיזוק אומץ הלב , נוצות למהירות או לראיה חדה . משמעויות דומות נועדו לעתים גם לאברים מגוף האדם - עצמות שונות או גולגולת , ערלת תינוק , שרידי אנשים שמתו באופן לא טבעי , שרידי קדושים ( כגון , 'שערה מזקנו של מוחמר . ( ' מעולם הצומח ניתן להזכיר את הדודאים , המשמשים כבר במקרא ( בר' ל , יד-טז ) ובתרבויות אחרות לפוריות . צמח הרוטה או פיגם נועד להגנה , זרעוני חמצה ' ) חומוס ( ' לשמירה על הבית , ושום להרחקת מזיקים ועין הרע . בתחום הדומם יש להזכיר בעיקר אבני חן , אבנים טובות ומינרלים שונים ( פנינה , מרגלית , יהלום , רובין אדום , ספיר כחול , וכד . ( ' אבני החן משכו את עין האדם כבר מזמנים קדומים בשל שלל צבעיהן וזוהרן , יופיין המיוחד ונדירותן , ויוחסו להן , על כן , בתרבויות שונות תכונות מאגיות וסגולות מרפא . בקמיעות מעשה ידי אדם , באים לידי ביטוי אמונות עממיות רבות המצביעות על עולם המושגים של יוצריהם והמשתמשים בהם . ניתן לחלק סוג זה לשתי קטגוריות . בראשונה עומדים עדיים ותכשיטי גוף : צמידים , עגילים , טבעות , אצעדות , מחרוזות , וכד . ' יש הסוברים שמוצאם של התכשיטים הוא ברצון להגן על העונדים אותם . בו בזמן הקמיע תכשיט נענד על חלקי גוף שונים - מצח , צוואר , חזה , קרסוליים . הוא נועד גם לקישוט ומצביע על מעמד כלכלי וחברתי . בקטגוריה זו נכללים גם חפצי נוי פיסוליים להגנה , כגון פסלוני אלים , מלאכים או דמויות בעלי חיים ( כמו הדג

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help