sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אל מקדיס" ( או בית אל מוקדיס , ( או בתוספת הברכה "שרפהו אללה " , " בניין ההיכל יפארו אללה . " כיפת הסלע שמרה על צורתה המקורית לאורך הדורות , אף ששוקמה לא אחת . בדרום הר הבית הוקם בניין נוסף בידי אלוואליד , בנו של עבד אלמלכ , הידוע כמסגד אלאקצא ( שפירושו , ה"מרוחק , ( " שם הקשור למסע הלילה של מוחמד שהגיע ער ל"מסגר הקיצוך ( לעומת מכה המרכזית , ( וזיהוי המקום עם ה"מסגד הקיצוני" המתואר בקוראן הוא ללא עוררין . במשך זמן רב היתה הדעה המקובלת בקרב החוקרים , כי התקדשותה של ירושלים באסלאם נבעה משיקולים פוליטיים של השליטים האומאיים . אפילו החוקר הדגול גולדציהר , תמך בגירסה זו . עבד אלמלכ , כך טענו אותם חוקרים , היה מעוניין להעלות את קדושתה של ירושלים , כדי ליצור משקל נגד לקדושתה של מכה , שהיתה נתונה לשלטונו של הח'ליף המורד איבן זוביר . המחקר המודרני - שבו יש חלק נכבד לחוקרים מן האוניברסיטה העברית בירושלים - דחה פרשנות זו ותמך בדעה כי המניע היה דתי בעיקרו . ירושלים החלה ממלאת תפקיד גדל והולך בדת המוסלמית , ואם היה גורם של תחרות , הוא לא היה במכה ובאיבן זוביר , אלא דווקא בכנסיות הנוצריות הרבות שהיו בירושלים , ובעיקר בכנסיית הקבר על כיפתה המרשימה . המוסלמים ביקשו להקים מבנה שיוכל להתחרות בכנסיה זו , ואף יעלה עליה בפארו . עובדה זו מצוינת מפורשות על ידי ההיסטוריון והגיאוגרף המוסלמי הירושלמי בן המאה העשירית , אלמקדסי , ואין כל סיבה להטיל ספק בדבריו . קדושת המקום פעלה כאבן שואבת , ולמקום יוחסו מסורות היסטוריות רבות בעלות אופי אגדתי . מהן שהיו קשורות לזיקת המקום לשמיים וארץ ואחרות - לחשיבותו באחרית הימים . אלה לוו בפולחן ומנהגי דת מתאימים . לאחר כיבוש ירושלים בידי הצלבנים , סוג חדש של ספרות החל מתפתח בעולם המוסלמי ; "פצהיל אל קורס , " שכלל שירי הלל ושבח לירושלים ומעלותיה . לא יהא זה מדויק לומר , כי ספרות זו נועדה רק למטרות תעמולה , כדי לעורר את העולם המוסלמי לכיבושה מחדש של ירושלים . גורם זה עוזר ללא ספק להסביר את היקפה הנרחב של ספרות זו ותפוצתה , אך קיומה ורעיונותיה המרכזיים שייכים לעולם הדת וההלכה המוסלמיים . ואמנם , ספרות ה"פצהיל , " אף שהגיעה לשיא פריחתה בתקופה הצלבנית , החלה למעשה עוד לפני בואם של נושאי הצלב . ואם חוקר מוסלמי ידוע בן זמננו קבע , שה"חיבור המוקדם ביותר בקטגוריה זו הוא מזמנו של צלאח א דיך , הרי חוקרים ישראלים הוכיחו , לעומתו , שספרות זו של "שבחי ירושלים , " קדומה יותר . האסלאם מספק לנו , על כן , את הדוגמא המובהקת ביותר , כיצד עיר יכולה להגיע לדרגת קדושה עילאית על סמך מה שנראה לפחות בעיני הלא מאמין והמתבונן מהצד - כאגדה , אם כי אגדה זו מתבססת , ללא ספק , על מסורות קדושה קדומות , הקשורות למקום . כנסיית הקבר , כיפת הסלע , פאתי הרובע היהודי והר הזיתים ברקע . < צילום מהרובע הנוצרי ( 1898 )

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help