sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הפרשנות שניתנו לה בראשית האסלאם . לפי פרשנות זו , מודומד נישא באורח פלא ממכה לירושלים וממנה עלה לשמיים - המערג' ( סורה 10 , 81 וכן , ( 1 , 53 ההתייחסות לחזיונות שניגלו לו התמזגו בהמשך עם מסע הלילה " ) איסרא ( " המובא בסורה . 1 , 17 ארועי מסע הלילה של הנביא תוארו בהרחבה ואגדות רבות נרקמו סביבם , לפי האגדה הגיע מוחמד לירושלים רכוב על סוסתו הפלאית והמכונפת - "אל בורק . " לגבי הנושא שלנו , מעמדה של ירושלים באסלאם , מכריעה האמונה המסורתית שהדרך ממכה לשערי שמיים עוברת בירושלים . בפרשנות זו , המשלבת את מסע הלילה והעליה לשמיים , נתקשרה המסורת המוסלמית באחת לקדושתה של ירושלים ביהדות ובנצרות , ושילבה את מורשתן בדתה שלה , ההיסטוריון יבקש לחקור כיצד , מתי והיכן בדיוק צמחו והתפתחו מסורות אלו . זאת ועוד , אין תמימות דעים במסורות המוסלמיות השונות הנוגעות לכך , וברור שכמה מהן אינן אלא מסורות מגמתיות מאוחרות . היו אף שכפרו באמיתות ההיסטורית של סיפור המסע הפלאי , על ידי דחייתו על בסיס רציונלי או על ידי פרשנות אלגורית רוחנית . אך לענייננו חשובה דווקא המסורת המרכזית והמקובלת באסלאם , הרואה במסע הלילה של מוחמד לירושלים , ובעלייתו משם לשמיים עובדות היסטוריות . אמונה זו הזינה את החסידות המוסלמית במשך דורות , וניצולה לרעה על ידי מניפולציות פוליטיות ועל ידי קיצוניות פונדמנטליסטית , אינה גורעת מבסיסה הדתי . מאורע ששינה באחת את מעמדה של ירושלים , והשפיע על הפיכתה מסמל למרכז ריאלי של חסידות מוסלמית , היה כיבושה בידי הח'ליף עומר בשנת . 638 שלא כבראשית דברי ימי האסלאם , כאשר ירושלים לא היתה חלק מהעולם המוסלמי במובנו הגיאוגרפי חברתי , הפכה עתה ירושלים באחת לחלק של ה"מרחב המוסלמי , " הכנסיות הנוצריות הרבות שנבנו בירושלים בתקופת ביזאנטיון הנוצרית , ששימשו מוקדי עליה לרגל וכנסיית הקבר במרכזם , לא יכלו שלא לגרות את עיני המוסלמים , ולהמריצם להפוך את העיר לפאר האסלאם . כנראה גם המסורת היהודית תרמה את חלקה , כפי שעולה מן הדו שיח בין כובש ירושלים , עומר בן כ'תב , וכעב אל אחבר , יהודי שהתאסלם , כעדותו של ההיסטוריון המוסלמי א טברי במאה העשירית . אכן , נסיונות לרומם את קדושתה של ירושלים באופן שנראה כאילו נועדה להתחרות בקדושתן של מכה או מדינה , גונו לא אחת על ידי המתנגדים , כ"יהודיות" ( בימי הביניים היתה זו שיטה מקובלת , להטיל דופי במסורות על ידי ייחוסן ליהודים . ( הח'ליף עומר הקים כנראה מבנה זמני עשוי עץ בדרום הר הבית , וכחמישים שנה מאוחר יותר , ב , 691 בנה הח'ליף האומאיי עבד אלמלכ את כיפת הסלע על גבי אבן השתיה , במקום שעמד לפנים בית המקדש ( המבנה מכונה בעגה העממית "מסגד עומר . ( " זהו אחד המבנים המרשימים ביותר לא רק באסלאם , אלא בתולדות הארכיטקטורה הדתית בכלל . השם "בית המקדש" היה במסורת המוסלמית לאחד מכינוייה של ירושלים - "בית

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help