sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ירושלים כעיר מקודשת לשלוש הדתות ר . י . צבי ורבלובסקי אחת הדרכים שבהן חוותה האנושות את חוויית הקדושה היא בהתייחסות לגורם הזמן ( כלומר , למועדי קודש : ( יש ארצות שנתקדשו בשל הקשר המיוחד של קבוצות אנושיות אליהן , יש מקומות שנתקדשו בשל קיום מסורות והתרחשות מאורעות קדושים ( כגון התגלות אלוהית או מעשי ניסים . ( ערים קדושות , להבדיל ממקומות קדושים , קדושתן באה להן מסיבות שונות ומגוונות ; התרחשויות מיוחדות ונסיבות היסטוריות , מציאות קוסמית מיוחדת או מסורות מיתולוגיות , לעתים קשורה קדושתן לחפץ השוכן בהן , במקרים אחרים הקשר הוא למבנה או לאתר מקודש , כגון מכה , רומא , בנארס שבהודו ועוד , דוגמא מודרנית יכולה לשמש העיר היפנית טנרי , הנחשבת לעיר קדושה , לא רק משום שהיא בנויה מסביב ל"טבור העולם , " אלא גם מפני שהיא מתוכננת לפי "תכנית מגבוה . " במאמר זה נדון בעיר אחת בלבד , שלה נודעת קדושה מיוחדת בשלוש דתות גדולות . ננסה להבין את משמעותה של ירושלים ליהודים , לנוצרים ולמוסלמים , בעבר ובהווה , ולעמוד על ההבדלים בהתייחסותם לירושלים . נתחקה אחר המקורות לקדושה זו , כמו גם אחר מהותה והשלכותיה של קדושת ירושלים לאור הבדלים אלה . נתחיל במסורת המוסלמית , שכן לגביה הנושא הוא מבחינות רבות המאלף ביותר . קדושת ירושלים במסורת המוסלמית היא עובדה , ובמרוצת הזמן נקראה העיר בפשטות "אל קודס" - המקודשת , ואף "אל קודס א שאריפה" - הקדושה האצילה ( בפי נוסעים וסופרים ערבים בימי הביניים , ( כיצד זכתה ירושלים למעמד זה בתודעה ובדת המוסלמית , שכור מחצבתה בדרום מערבו של חצי האי ערב ? כאן החוקר חייב להעיר , כי מה שנראה כעובדה בעיני המוסלמי המאמין , אינו עומד בהכרח במבחן הביקורת ההיסטורית . מבחינה היסטורית צרופה , אין ספק שמוחמד לא ביקר מעולם בירושלים . לעומת זאת נביא האסלאם ותורותיו הושפעו רבות מהמסורות היהודית והנוצרית ( אף שמידת ההשפעה שנויה במחלוקת , ( לא ברור גם מה היה אופיה של אותה יהדות ונצרות שבהן פגש מוחמד בראשית דרכו , כאשר נתגבשו בה עקרונות הדת החדשה . האם היתה זו היהדות המכונה " נורמטיבית , " המוכרת לנו מן הכתובים הקלאסיים של התקופה , או שמא היתה זו יהדות מקומית בעלת אופי כתתי , מה שמתקבל יותר על הדעת . זאת , אם לשפוט לפי הנוסחים המגובבים של מסורות יהודיות , שנשתרבבו בקוראן בשינויים כה רבים בהשוואה למקורות הידועים לנו , והוא הדין לגבי הנצרות . כך או אחרת , אין ספק ,

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help