sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

להחליפו . מכתב זה עורר הדים רבים . בין היתר , משה דיין שנולד בדגניה , נקרא על שמו . כשטבע מנהיגה של דגניה , יוסף בוסל , בכנרת , הגיעה למקום אימו , יהודיה חרדית שעלתה ארצה והתגוררה בטבריה . היא פנתה לחברי דגניה והאשימה אותם שזה עונש על התנכרותו למסורת אבות : "נתתי להם את הבן בחיים , תנו לי אותו אחרי מותו ואקבור אותו בקבר ישראל בטבריה . " חברי דגניה העבירו את הגופה במהירות לדגניה וקברו אותה בבית הקברות הקטן במקום . בתקופת העלייה השלישית הקושי להתמודד עם המציאות , הבדידות , הקדחת והריחוק מהמשפחה הביאו לריבוי מקרי התאבדות . ואמנם , בבתי הקברות של החלוצים מצויים קברי מתאבדים רבים . בניגוד למסורת צוין על רבים מן הקברים שהאיש התאבד , והוא אף נקבר בין חבריו ולא מאחורי הגדר , כמקובל במסורת היהודית . אמנם היה חשש גדול מפני רומנטיזציה של ההתאבדות ורגשות אשם . לעתים השיחה על הקבר החליפה את ההספד ובאה לחזק את החברים , להוקיע את המעשה או לנסות להבינו , על רקע המציאות והמהפך שהתחולל בחייהם . לגבי החלוצים שאלת האהבה הייתה תמיד גורלית וקשורה לרצונם לחיות במציאות אחרת . השינויים שהתחוללו בתרבות הזיכרון השתקפו בטקס שהתקיים לאחר מותם של החלוצים . במקום מסכת המוות שהייתה נהוגה באירופה , היו החלוצים מצטלמים עם הנפטר על אלונקה . את הגופה היו מעטרים בענפי אקליפטוס , ואמנם נשמרו כמה צילומים כאלו מתקופת סוף מלחמת העולם הראשונה . בעיה מיוחדת באותן שנים הייתה מות הילדים , ולא רק בארץ . יתכן כי גם המשפחות בגולה לא הרבו להתאבל עליהם פומבית , אך כאן בארץ הייתה הסתרה קיצונית . רבים קברו את התינוקות ללא מצבה , או שהניחו מצבה זמנית שנעלמה במהירות . אנו יודעים , למשל , שלאחר שנפטר תינוק במשפחת האפט ששימש מזכיר חוות כנרת , נולדה עוד תינוקת למשפחה . שמותיהם העבריים של התינוקות המכתב ששלח אביו של משה בר 0 קי לחברי דגניה , לאחר שנודע לו על מות בנו

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help