sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

כבר היסטוריה , המחייבת פרספקטיבה וביקורת . איך יכול 'השומר' להתיימר להוציא ספר אחרי שנתיים לקיומו ? הספר נפוץ בעיקר במזרח אירופה ועורר צעירים רבים לקרוא לתנועת הנוער שלהם 'השומר . ' באיחוד עם צעירי ציון הם נקראו 'השומר הצעיר . ' עם גלותם מהארץ של בן גוריון ובן צבי בזמן מלחמת העולם הראשונה , הם החליטו לתרגם את 'יזכור' ליידיש עבור הנוער החלוצי בארה"ב . הספר שימש מקור הזדהות לחלוץ האמריקאי ולאנשי הגדוד העברי שגויסו מקרב יהודי אמריקה . התרגום עבר עריכה מחדש ועיצוב הספר השתנה . בקרב חלוצי העלייה השנייה התפתחה תרבות שונה של אבל . ההלוויה הייתה עצורה וחרישית . בתרבות של הגשמה , נראה היה כי הדרך לפגישה עם המוות היא השתיקה . בהלוויה שנערכה בכנרת , הספיד עסקן רגשני ברוב כאב חלוץ שנפטר . הוא דיבר ברגשנות רבה ובאריכות . א"ד גורדון הפסיק אותו באומרו : "זה חילול הקודש . " הוא אמר קדיש , וההלוויה התפזרה . יהודה שרתוק שרת שנכח בהלוויה של איש גדוד העבודה בבית הקברות הישן של עין חרוד בראשית שנות העשרים , תיאר במכתב את ההלוויה השותקת של חברו שנהרג ממפולת במחצבה . הוא מתאר את קולות האבנים המתדפקות על הארון 1 "ואני שמעתי את הבכי של אימא מאלפי ק"מ . " השתיקות בהלוויות החלוצים נמשכו שנים רבות , ואסור היה לבכות . בהלוויית אחד מאחרוני השומרים , נחום הורוביץ , הפטירה אשתו ; "נחום , אתה רואה , איני בוכה . " מאוחר יותר נתגבש בהדרגה טקס שונה שבו נאמרו מילים מסורתיות . הן מובאות באופן אחר , כמו שיעשו ברל כצנלסון וי"ח ברנר בהספידם את טרומפלדור וחבריו . בתקופת העלייה השנייה נרשם לעתים על הקבר התאריך הציוני , לפי לוח השנה שנקבע על ידי אליעזר בן יהודה בשנות התשעים של המאה ה . 19 הוא לא חש בנוח בתאריך העברי לפי בריאת העולם , וגם לא בתאריך הנוצרי , ולכן חיפש שיטת תיארוך חדשה : לוח שנה ציוני . הוא הציע שהתאריך ייקבע על פי שנת חורבן הבית השני . גם על מצבות נחקק התאריך החדש : אלף שמונה מאות וארבעים ( כלומר : . ( 1910 = 70 + 1840 בלוח זה השתמשו גם במכתבים אישיים . ' התאריך הציוני' של אליעזר בן יהודה לא החזיק מעמד זמן רב . עם הצהרת בלפור וכיבוש הארץ בידי הבריטים בסוף מלחמת העולם הראשונה , הוא קבע כי אלו שנים של גאולה . תאריך זה של גאולה מחק את תאריך חורבן הבית . כמה שנים לאחר הקמת השלטון המנדטורי הגיעו הכל למסקנה שהגאולה עדיין מתמ המהת , ועל כן חזרו לתאריך הלועזי והעברי . הקבר הראשון שנכרה בקיבוץ דגניה היה של משה ברסקי . מותו של ברסקי הביא להקמת מצבה צנועה שהייתה היחידה במקום , ונודעה לה חשיבות רבה . המייס דים התכנסו ליד המצבה לשיחה גלויה וכנה על עתידם . זכרו של ברסקי נשמר גם במכתב שהיה לאחד המסמכים המרגשים של העלייה השנייה . חברי דגניה כתבו לאביו על האסון שקרה . האב תבע מהם במכתבו להמשיך בדרכם , הזדהה עם כאבם הגדול והודיעם שהאח של משה יצא לדרך

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help