sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

תרבות הזיכרון וההנצחה בראשית ההתיישבות מוקי צור תרבות בתי הקברות בעולם התפתחה לא מעט בהשפעתה של הגישה החילונית החדשה שהאמינה , כי המצבה היא העדות היחידה שהאדם מותיר אחריו , וכי ללא אמונה בעולם הבא יהפוך בית הקברות ל'תחנה אחרונה' בחייו . גישה זו פיתחה מאוד את נושא המצבות במדינות ובתרבויות שונות , אך הדבר לא קרה בתרבות החלוצית בארץ . עוניים היחסי של המתיישבים ותביעתם לצניעות ולה תמדה הכתיבו יחס מחמיר והסתפקות במועט . בימי העלייה הראשונה המצבות של המתיישבים , שהיו מסורתיים ברובם , נשאו שירים נוגעים ללב . המאבק עם האדמה והקרחת , המגיפות והחולי תבעו קרבנות רבים ונוצר אתוס של גבורה . בחדרה נקרא הרחוב הראשי רחוב הגיבורים , אך הם לא מתו בקרב , אלא נספו בקדחת . תרבות הזיכרון של חלוצי העלייה השנייה אופיינה בלבטים רבים ובחיפושי דרך . הוויכוח התנהל בחלקו בציבור ובחלקו הופיע על המצבות . בהיות החלוץ איש צעיר העולה לבדו או בקבוצה קטנה , הוא נקבר לבד או בבית הקברות של החלוצים , מבלי שנרשמו שמות הוריו או מקום לידתו . למרות המצבות הצנועות והקברים המבודדים , הם היו למקום עלייה לרגל . לפני שעברו מאזור לאזור , החלוצים הנודדים עלו להיפרד מהקברים , נשבעו וקוננו לידם . ברבות השנים נפטרו אנשי העלייה השנייה בגיל מבוגר , ובניהם נקברו עתה לידם . עתה כבר נרשמו על המצבות שמות ההורים . לעתים נוסף למצבות החלוצים התואר 'מייסד , ' 'מראשוני' וכד . ' ב 1912 פרסמו אנשי 'השומר' את קובץ 'יזכור' שהוקדש לפועלים שמתו כשומרים . היה זה אחד מהספרים החשובים בימי העלייה השנייה . ערב צאתו של הספר התחולל אודותיו ויכוח בארץ ובתפוצות . י"ח ברנר היה בראש המתנגדים להוצאת הספר . הוא חשב שאל לחלוצים להתיימר שיש להם למעלה : בית הקברות בכפר גלעדי

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help