sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

תוקף לתחושה של גורל משותף , שהוא חיוני לתחושה של 'ביחד' שמעבר לכאן , לעכשיו , לאישי ולפרטי . במובן זה , הזיכרון הקולקטיבי הוא דמוקראטי במובהק . כולנו שותפים שווים בזיכרון , ללא הבדל מעמד : כולנו יצאנו ממצרים , וכולנו היינו בהר סיני . מעבר לממדים הקיומיים , הטרנסצנדנטליים , של הזיכרון כזהות קולקטיבית , הרי שצריך לזכור כי תרבות ההנצחה והזיכרון עצמם הם חלק מהמורשת התרבותית הלאומית , וכך , גם ההיבט של הזהות הלאומית . בהקשר זה ניתן לקבוע כי תרבות הזיכרון שהתעצבה בישראל היא בין ההישגים הבולטים של התרבות העברית המתחדשת . יש חשיבות רבה בהקשר זה לא רק ל'מה' אנו זוכרים , אלא ל'איך אנו זוכרים , כי ה'מה' וה'איך כרוכים זה בזה בתהליך התגבשותה של תרבות הזיכרון . מצד אחד אנו מוצאים את ההיבטים היהודיים בטקסי הזיכרון , ומצד שני אנו מגלים את התבניות שאימצנו - אולי העתקנו - מעמים אחרים . הצפירה , למשל , הועתקה מאנגליה . שם הופיע דגם זה של סנכרון הזיכרון לאחר מלחמת העולם הראשונה . ויש כמובן את האנדרטות , שהן דגם הנצחה אוניברסלי . אבל האנדר טות , ובאופן ספציפי - הגלעדים , הם חלק מהמטען התרבותי שלנו , כפי שניתן ללמוד מהתנ"ך . הגלעד הוא דוגמא מובהקת לדגם הנצחה שהשתלב באופן טבעי כמעט בתרבות ההנצחה הישראלית החדשה . גלעד , פירושו גל אבנים המשמש כעד . האבנים הן שמספרות את הסיפור , אך עוצמתן היא בכך שהן משמשות עדות למי שחווה את הדברים , ולכן יש להן אמינות . כאשר אנו מייבאים דגמי הנצחה מעמים אחרים , אנו מסגלים אותם כמובן לתנאים המקומיים . האנדרטות הישראליות הן לא אנדרטות אירופיות או דרום אמריקניות . הן מיוחדות ומייחדות , ואנו מזהים אותן כישראליות . האנדרטה הישראלית מובנת לתרבות הישראלית , וכל אחד , כמעט מבלי משים , יכול לזהות אנדרטה כישראלית . המדובר בתהליך של הרמוניזציה בין דגם ההנצחה , שיכול להיות אוניברסאלי , לבין התרבות המקומית המאמצת ומנכסת את הדגם . היהודים , שלא הקימו אנדרטות בגולה כי הם לא שלטו במרחב הציבורי , החלו בכך עם שובם למולדתם . בניית האנדרטות הייתה גם הכרזה של בעלות על הטריטוריה . הם יצרו את המולדת כשילוב של ההיסטוריה והגיאוגרפיה . ההנצחה מאדירה את הקונצנזוס , אך היא רוויה בקונפליקטים , המעידים שהה נצחה משרתת אינטרסים וצרכים , וההתנגשות היא כמעט בלתי נמנעת . אין בכך כדי להפחית מערך ההנצחה ומחשיבות הזיכרון . להיפך , הדבר מצביע על חשיבות הנושא , שיש לו השלכות רבות על עיצוב הזהות הקולקטיבית . מעוז עזריהו

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help