sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מוסט , ( או לרגל מאורעות מיוחדים ולצורכי השעה . המבקרים נוהגים להביא מתנות לקדוש , בין אם מדובר במנחת זבח או במתנה צנועה יותר , שיש בהם כדי להדגיש את הכבוד שרוחשים לו ולעורר את תשומת ליבו . " הפעלת הנעלם" באמצעות המקום הינה מן הביטויים הנפוצים ביותר של הדת העממית , וטבעי הדבר שכך יהיה , שהרי המקאם מבטא מציאות פיסית המאפשרת למאמין לחוש את הוויית הקדושה של הוואלי , המשמש מעין מתווך המעביר את בקשותיו של המאמין לבוראו . ה"זיארה , " הביקור במקום הקדוש , היא אחד הטקסים הנפוצים ביותר באסלאם , ובאמצעותה חדרו מנהגים שונים אשר עוררו לא אחת את מורת רוחם של חכמי הדת , שראו בפולחן הקדושים פגיעה בדת הממוסדת והצרופה . במיוחד יצא קצפם נגד התפילה ליד קברים , שיש בה איסור מפורש המיוחס לנביא עצמו . התנגדותו של הנביא מוחמד לתפילה ליד קברים , מתבטאת בקללה הנמרצת שקילל את היהודים והנוצרים ; "ארורים הם היהודים והנוצרים אשר הפכו את קברי נביאיהם למקומות של תפילה . " הדברים תקפים במיוחד לגבי קברי האבות בחברון , שבעיני המוסלמים היו נביאים גדולים . שלומי אמוני האסלאם לא יכלו להשלים עם הפיכתו של מקום קברי האבות למסגד . חכמי דת מוסלמים לא רק שאסרו מפורשות על התפילה במערת המכפלה בחברון , אלא אף אסרו על הכניסה לאתר . המלומד המוסלמי אבן אלחאג' אלעבדארי , איש צפון אפריקה ( מת , ( 1336 יוצא בשצף קצף נגד המוסלמים המבקרים ב"חרם של אברהים" בחברון , ועוד יותר נגד המתפללים בו . ככלל , פולחן הקברים עורר מורת רוח בקרב האדוקים שבקרב המוסלמים , ובמיוחד בקרב החכמים שהשתייכו לאסכולה המשפטית המחמירה של החנבלים . במאה ה 18 השתיתה התנועה הוהאבית , אשר עליה קמה ממלכתם של בני המשפחה הסעודית בחצי האי ערב , את עיקרי תעמולתה הדתית על ההתנגדות לפולחני הקברים וה"זיארה" למיניהם . אולם הדת העממית חזקה מן הדת הממוסדת ברוב המקרים . הצורך ליצור קשר פיסי עם הקדושה עולה בעוצמתו על הטקס הממוסד . המחמירים לחמו מלחמת חורמה נגד פולחן הקברים והמקומות הקדושים שמחוץ למקדש הקאנוני היחיד במכה , והקבר היחיד שהתירו לבקר בו בליווי טקסים הוא קבר הנביא במדינה . מחוץ לאסלאם הסוני , בשיעה , פולחן קברי הקדושים המארטירים הוא יסוד מוסד של ההוויה הדתית . בניגוד לחילוקי הדעות בין חכמי האסלאם הסונים בקשר לפולחן הקדושים , יש בשיעה אחדות רעים באשר לחובה לקיים את פולחן קברי הקדושים השיעים . פולחן זה הוא מן הצורות המפותחות ביותר , בהיבט הטקסי והרעיוני של הפעילות הדתית . בניגוד לסונה , שבה פולחן המקומות הקדושים מייצג את התרבות הדתית העממית , בשיעה הרי הוא ביטוי לדת הממוסדת .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help