sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הנצרות היא דת מונותאיסטית המאמינה בישו ורואה את עצמה כיורשתה של היהדות . היא התפתחה מאחת הכתות המשיחיות היהודיות הרבות , שהיו בארץ ישראל בימי בית שני . קיים על כן קשר היסטורי בין הנצרות הקדומה ליהדות . בין השאר נטלה הנצרות מן היהדות את הרעיון המשיחי , תוך שוויתרה על המובן הלאומי והמדיני של רעיון זה והעניקה לו משמעות משלה . דמותו של המשיח מילאה בנצרות מקום מרכזי והיתה לאחד מסמליה . ואמנם , הדת הנוצרית מכונה לפי תרגומה היווני של המלה משיח : "כריסטוס . " ישו המשיח נחשב בנצרות לבן אלוהים , שנולד למרים אמו בלא אב אנושי על ידי רוח הקודש . דמות המשיח והתקופה המשיחית נזכרים אמנם במקרא , אולם הנושא זכה לפיתוח מיוחד בספרות החיצונית . בדת הנוצרית חלה התפתחות נוספת ברעיון המשיחי ונקלטו בה השפעות מדתות ואמונות אחרות , שמקורן בעולם הרומי וההלניסטי . ביניהן יש להזכיר במיוחד את האסכולה הפילוסופית הניאואפלטונית ואת תנועת ה"גנוסיס , " המאמינות בקיום דמויות על אנושיות המקשרות בין האלוהות לבני האדם . קיימות גם דוגמאות אחרות להשפעות זרות מצד דתות נסתרות , שהיו נפוצות במזרח : האל המצרי אוזיריס ( Osiris ) והאלים אטיס ( Atis ) ואדוניס , ( Adonis ) הקמים לתחיה , מזכירים את ישו הנוצרי , שנצלב וקם לתחיה . הנצרות הושפעה כנראה גם מכת מדבר יהודה , וקיים דמיון בינה לבין הנצרות הקדומה ו הטבילה , הקניין המשותף , הסעודה המשותפת , הארגון ההירארכי , גורלו של מייסד הכת , מורה הצדק הנרדף והסובל למען גאולת המאמינים , הרקע החברתי ועוד . תולדות חייו של ישו ותורתו מתוארים בכתבי הקודש הנוצריים , "הברית החדשה , " הכוללת עשרים ושבעה ספרים . באופן כללי הם נחלקים לשני חלקים : התאור ההיסטורי מופיע בספרי הבשורה ובספר מעשי השליחים , ואילו הספרים האחרים ( איגרות פאולוס , חזון יוחנן ועוד , ( כוללים בעיקר דברי הגות ופרשנות בעלי אופי תאולוגי . הרחבת היריעה על סבלו של ישו בירושלים קשורה אולי לכך , שהכנסיה בראשיתה התעמקה בעיקר בהבנת משמעותו של ישו ומסריו ופחות בתולדות חייו . ספרי הברית החדשה החשובים הם ארבעת ספרי האוונגליון ( אוונגליון ביוונית : הבשורה הטובה . ( הם לא נכתבו כספר היסטורי , אלא כדי להפיץ את הדת החדשה , ומשום כך ערכם כמקור היסטורי שנוי במחלוקת . בעלי האוונגליונים אינם המחברים במובן המקובל , ומשום כך מכונים החיבורים "על פי מתי '' , " על פי מרקוס" וכדי . ואמנם , ידוע כבר מימים קדומים , שהחיבורים לא חוברו על ידיהם ( שכן הם נכתבו ימות דור ויותר לאחר שהללו הלכו לעולמם . ( לפנינו על כן , מסורות וסיפורים המיוחסים להם . אף שחלקם הם בעלי אופי אגדי , הכל מכירים בערכם ההיסטורי הרב , בשמשם לעתים מקור יחיד כמעט להכרת הנצרות בראשיתה .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help