sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

החקלאיים נשארו ללא כל שינוי , מספר צמחי התרבות הצטמצם , ומרכז הכובד עבר ממטעים וגידולי שדה לגידול בהמות הבית . עדרי הצאן והגמלים התרבו והשתלטו לא רק על שטחי מרעה , אלא פלשו גם לשדות המעובדים . נסיגת התרבות החקלאית שראשיתה בימה"ב , נמשכה במלוא עוצמתה בתקופה העות 'מאנית והגיעה לשיאה באחריתה , בעת שא"י היתה לאחר המחוזות המוזנחים והפחות חשובים באימפריה העות 'מאנית . נוף הארץ באמצע המאה הי"ט מתואר ע"י הנוסע הגרמני א . ו . שולץ : ( 1851 ) ... " ארץ הקודש הפכה כמעט למדבר , בהשוואה לפוריותה מימים עברו : ההרים , שהיו מיוערים בעבר נכרתו . המדרונות שעובדו בקפידה באמצעות המדרגות חרבו . אדמות השלחין והמטעים במישורים שהיו פוריים ועשירים בימי קדם - הפכו לשטחי בור . שדות המזרע הטרשיים אינם מעובדים כהלכה , הקמה דלה ומלאה עשבים , השיבולים קטנות ומגוונות . שטחי המרעה יבשו , היערות הושמדו , ואפילו העצים הבודדים נכרתו ברובם , ובמסענו נאלצנו לא פעם לחפש במשך שעות מקום מוצל . מעיינות רבים יבשו , מפעלי המים והבריכות העתיקות התמוטטו - ורק חורבותיהם שרדו . א"י הפכה לשממה , שבה החורבן והקדרות שולטים בכל . תורכמנים , כורדים ובדואים ערבים על עדריהם ואוהליהם השחורים , נראים נודדים ממקום למקום , מנצלים את שדות המרעה וחומסים את תושבי הקבע . האברים נאנקים תחת עול השלטון התורכי כשהם חשופים למעשי עוולה ועושק . הם חסרי כל רצון או יוזמה לעבוד וליצור מעבר למה שהכרחי לקיומם . מצב הבטחון מעורער : איש אינו יוצא מפתח ביתו ללא נשק ; הרועה הנע עם עדרו הפלח ההולך אחר המחרשה - כולם מזויינים ברוביהם הארוכים או באקדחים וסכינים . מאז תקופת התנ"ך לא השתנה אקלים הארץ , והקרקע מסוגלת לפרנס את יושביה בכבוד . המקומות הבודדים המעובדים כהלכה - מניבים יבולים עשירים . תחת שלטון נאור ניתן היה להגיע להישגים מרשימים , אך כיום א" י אינה אלא ערימת פסולת ענקית וגבב של חורבות . " עד למחצית המאה הי"ט כמעט שלא חלו שינויים בחקלאות ובחיי הכפר המסורתיים בא"י מזה דורות . פעמי הזמן החדש החלו נותנים אותותיהם משנות החמישים , עם גל ההתיישבות של העדות הנוצריות , כגון הטמפלרים הגרמנים , המתיישבים האמריקאים , ולצידם - העליה וההתיישבות היהודית . השלטון התורכי החל אף הוא ליזום מפעלי התיישבות של מיעוטים מוסלמים : צירקסים , בוסנים , מתרבים ועוד . תמורות אלו השפיעו על הכפר הערבי המסורתי , שאימץ בהדרגה שיטות חקלאיות מתקדמות , כמו דישון השדות , שימוש בכלים חדשים במחרשות ברזל ועגלות , וטיפוח גידולים חדשים כמו תפוחי-ארמה וירקות . תהליך זה , שהיה איטי בתחילתו , הביא בעקבותיו אט אט לשינוי במבנה המשק החקלאי - תוך מעבר מחקלאות קיום לחקלאות המבוססת על שיווק ורווח . העדויות בכתב שהותירו תושבי הכפר הערבים בתקופה זו מצומצמות ביותר . לעומת זאת קיימת ספרות שהותירו נוסעים וחוקרים מערביים , שתיארו את חושבי הארץ ומנהגיהם . הנוסעים ביקשו בד"כ להשוות את צורת החיים של תושבי הכפרים בני זמנם לימים עברו . היה ברור לכל שפעמי הזמן החדש עלולים למחות תוך זמן קצר את המנהגים המיוחדים

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help