sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הקרמיקה הנבטית מצטיינת בעדינותה וביופיה , והיא ברמה הגבוהה ביותר שנמצאה אי פעם בירדן , העיטורים הם בדרך כלל בצבע כהה על גבי החלק הפנימי של קערות , שהן בעלות דפנות דקות במיוחד ; דגמי העיטור הם בעיקר צמחיים . כמו כן נפוצות מטבעות וכתובות נבטיות . ערי הדקפוליס בצפון ירדן הצטיינו בראשית התקופה הרומית בתרבות חומרית קלאסית . לאחר שנת 106 לסה"נ באה ירדן תחת התרבות הרומית , אף שבפטרה , כאמור , המשיכה התרבות הנבטית לשגשג , גם תחת השלטון הרומי . בגרש , עמאן וגדרה הוקמו הערים מחדש בסגנון רומי מובהק , עם רחובות רחבים , שדרות עמודים , תיאטראות , קשתות נצחון , מקדשים , מתקני מים ( נימפיאון ) ולעתים גם היפודרום — מגרשים למרוצי סוסים . עם זאת , לא כל הערים נבנו בתקופה זו בסגנון רומי . כך , למשל , אום א ג'מאל , שהיתה עיר גדולה , שמרה על סגנון פרובינציאלי . שרידי הדרך הראשית ( הוויא נובה טריאנה , ( שסללו הרומאים כדי לקשר את ערי עבר הירדן עם פרובינקיה ערביה , נראית עדיין במקומות שונים בירדן , בעיקר ממזרח לאום א ג'מאל . לאורך הדרכים הרומיות אנו מוצאים ריכוזים של אבני מיל . דוגמאות אחדות מהן נשתמרו מצפון לגרש , וכן סמוך לדרך המקשרת בין עמאן לא סאלט ולאורך הוויא נובה , במקומות שונים . מבין המבצרים השונים שנבנו בתקופה זו כדי להגן על הדרך ממזרח , קצ'ר אל בשיר , לא הרחק מקטרנה , הוא , אולי , הדוגמא הטובה ביותר . אחד ממחנות הצבא הרומיים השלמים ביותר נשתמר בלגיון , מדרום לכרך . מחנות מעין אלו נועדו להגן על הארץ הנושבת נגד שבטי המדבר , ובעיקר שבטי הנודדים הצ'פאים והת'מודים , שכתובותיהם וציורי הסלע שלהם נחרתו בסלעי הבזלת בצפוךמזרח ירדן , וכן בוואדי א רם בדרום . בירדן נמצאו כתובות יווניות ודומיות לרוב , אף שהיוונית המשיכה לשמש כשפת הדיבור . מבין חפצי היומיום ראוי להזכיר את כלי הזכוכית , שהיו נפוצים בעיקר בשלהי התקופה הנדונה . נמצאו פסלים רבים ברמה גבוהה , אך נראה שרובם היו מיובאים . הם מהווים ניגוד בולט לפיסול המקומי הגס . התקופה הביזאנטית 630-324 ) לסה"נ ) חדירת הנצרות לירדן לא נעשתה באחת והיתה תהליך ממושך למדי . לפחות בראשית התקופה , נוצרים ועובדי אלילים המשיכו להתקיים אלו לצד אלו . הנצרות חגגה את נצחונה הסופי לא לפני שלהי המאה הרביעית ( בימיו של תאודוסיוס הראשון . ( בעבר הירדן , כמו ברחבי המזרח בכלל , המקדשים האליליים נהרסו או שהפכו לכנסיות . כמו כן נבנו כנסיות חדשות , בעיקר במאות החמישית-שישית . בתקופה הביזאנטית המשיכה ירדן ליהנות מתנאי שלום ושגשוג . בעייתה העיקרית מני אז — ההגנה על הגבול המזרחי , פחתה במידה ניכרת , ושבטי המדבר היו בשליטת האימפריה הביזאנטית . האיום החיצוני העיקרי על האימפריה היה מצד פרס במזרח , שניהלה מלחמות תכופות עם הביזאנטים , בשלהי התקופה הביזאנטית פלשו הפרסים לסוריה וארץ ישראל , כולל לעבר הירדן , ושלטו בה במשך מספר שנים . ( 629-614 ) כנסיות רבות נהרסו , אף שבניגוד למה שהיה מקובל לחשוב , לא היתה זו רק תקופת הרס , ובמקומות רבים אף נבנו בנסיות חדשות .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help