sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מעמדה של חיפה ארנון סופר מסיבות מדיניות זכתה חיפה לנצל את יתרונות מיקומה רק בתקופות קצרות . בשלהי התקופה העותימאנית היא חוברה ברכבת לדמשק דרך עמקי הצפון , והעיר שגשגה עד פרוץ מלה"ע . 1-ה בתקופת המנדט היתה חיפה מרכז כלכלי לצפון הארץ , בשמשה נמל מוצא לעבה"י ולעירק . חיפה היתה חשובה בתקופה זו לביירות , לדמשק , וכן למצרים . היא שימשה כבסיס ימי חיוני של הבריטים להגנת תעלת סואץ . על חשיבותה ניתן ללמוד ממחנות הצבא הרבים בעיר ובסביבתה , מבתי הזיקוק ומתקני האגירה הגדולים לנפט ומבתי-המלאכה לרכבות , מן המשוכללים במזה"ת . עוד הוקמו בה שדה תעופה בינלאומי וסניפים של חברות בריטיות גדולות . ברם , גולת הכותרת היתה בניית הנמל החדש וסלילת רשת דרכים ומסילות ברזל שחיברו אותה לערים החשובות במזה"ת . בין היתר נסללה מסילת הברזל חיפה ביירות , דרך ראש הנקרה , בנוסף לכביש נוח שחיבר את שתי הערים . כן נסללו כבישים לדמשק , לעבה"י ולעריה השונות , דרך לעירק , כבישים ומסילת ברזל לדרום ולמצרים ומספר רב של דרכים מקומיות באזור חיפה , הגליל והעמקים . צינור הנפט הגיע לחיפה משדות הנפט שבעירק ( ליד כירכוך , ( ואף הוחל בהנחת קו שני ( שלא הושלם בשל מלחמת השחרור . ( צינור נפט הונח מסעודיה לחיפה ( הטפליין , ( אשר אף הוא הוסט לצידון בגלל מלחמת השחרור והותיר בחיפה בסיס בלתי גמור של בית זיקוק נוסף . תכנית נוספת לסלילת מסילה לעירק ומשם לפרס ואולי להודו ( 1928-32 ) לא יצאה לפועל . התעשיות הרבות באזור חיפה הביאו לשגשוג העיר . תעשיה ( בעיקר יהודית ) נמשכה לכאן בתקווה לפרוץ לשווקים בינלאומיים גדולים , ופועלים ערביים נהרו אליה מכל עבר . עם הקמת המדינה חל מפנה במעמדה הבינלאומי של העיר . חיפה חזרה אמנם למלא תפקיד גיאוגרפיה של חיפה

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help