sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מסורות שונות על הר סיני שנקרא גם הר האלוהים , הר חורב והר פארן . היהדות למן ימי הבית השני הדגישה את הממד הרוחני דתי של מעמד הר סיני , תוך התעלמות מן ההיבט הפיסי הנוגע לזיהויו . הצעתו של פרופ' ענתי לזהות את הר סיני בהר כרכום שבנגב , היא נסיון אחד מני רבים לזהות את ההר . רוב הצעות הזיהוי התמקדו עד היום בדרום חצי האי סיני , אך היו שניסו להצביע על מיקומו בצפונו או במערבו , ואחרים זיהו אותו בחורן שבסוריה ואפילו במדיין שבסעודיה . הצעתו של ענתי היא בעלת עניין רב , אך היא מעוררת קשיים באשר לתארוך ההר ולמיקומו . חוקרים רבים מסתייגים ממנה , על אף הממצאים המרתקים במקום . המקרא אינו מסייע כאמור לקבוע את מקום ההר . לפי תאורי המקרא יהיה זה סביר לזהותו במרחק קצר מגבול מצרים , מהלך שלושה ימים . ענתי משתמש במחקריו במינוח שמקובל עליו בלבד והוא Bronze Age Complex - , BAC מערך תקופת הברונזה , מונח המתייחס לרוב האלף השלישי לפסה"נ , לתקופות המכונות במחקר הברונזה הקדומה 2200-3200 ) לפסה"נ ) והברונזה הביניימית 2000-2200 ) לפסה"נ . ( קביעת זמנם של ארועי יציאת מצרים המקראית בטווח זמן זה יוצרת פער של כ 1 , 500 שנה בין יציאת מצרים לבין ראשית צמיחת הישות הישראלית הנזכרת לראשונה מחוץ למקרא בכתובתו של מרנפתח מל ך מצרים בסוף המאה ה 13 לפסה"נ . הארוך יציאת מצרים בידי ענתי לאלף השלישי לפסה"נ אינו עולה בקנה אחד עם אזכור העיר רעמסס שנבנתה לפי ספר שמות ( א , יא ) בידי בני ישראל , שכן העיר היא מימי השושלת המצרית ה , 19 במאה ה 13 לפסה"נ . ענתי אינו מסביר כיצד השתמרו המסורות למן האלף השלישי לפסה"נ , וכיצד ניתן לגשר על הפער שבין זמנם של השרידים אותם הוא זיהה עם מעמד הר סיני בהר כרכום , לבין ראשיתו של עם ישראל לפי העדויות המקראיות והארכיאולוגיות . אחד הפרטים המעניינים בסיפור מעמד הר סיני היא העובדה שהלוחות שנמסרו למשה היו כתובים ( שמ' לב , טז ; דב' ד , יג ; ה , כב ועוד . ( ברם , מן האלף השלישי לפסה"נ לא ידועה לנו אף כתובת במרחב של ארץ ישראל ובסביבתה , וגם באתרי הר כרכום לא נמצאו כתובות כה קדומות . רבים מן האתרים בהר כרכום הם בעלי אופי פולחני , אך דומים להם מצויים גם במקומות אחרים במדבר , כמו בהרי אילת ובוואדי א רם שבירדן . ממצאים דומים רבים נחשפו גם בידי עוזי אבנר בנגב . מכאן שהם אינם נחלת הר כרכום בלבד , והקשר שלהם למעמד הר סיני אינו מחויב המציאות . גם לאתרי תקופות הברונזה הקדומה והברונזה הביניימית בהר כרכום יש מקבילות ברחבי הנגב ובחצי האי סיני . הריכוז בהר כרכום משתלב אפוא , בתופעת ישובי הרועים באזורי המדבריות בתקופות הנדונות . כך או אחרת , מחקריו המקיפים והממושכים של ענתי , והתגליות העשירות והמרשימות בהר כרכום , כמו גם נופו המרהיב , הפכוהו לאחד מאתרי הביקור המרתקים בנגב בשנים האחרונות . ירושלים , ניסן תשס '' א אפריל 2001 גבריאל ברקאי

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help