sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מהחוף ובעומק של כ 12 מ / קרוב לטבחה , בחוף הצפוני . הדבר מבטיח שאיבה של מים מן האפילימניון , בעלי איכות טובה , ולא ההיפולימניון העמוקים , שהם בטיב ירוד יותר . שיטות הדיג ומדיניות איכלוס הדגים השתנו במשך השנים . לניהול הדיג המסחרי עשויה להיות השפעה רבה על המערכת האקולוגית של האגם . היו גם לא מעט בעיות עם דייגים המשתמשים ברעל ( כגון חומרי הדברה ) או שפועלים באזורי הטלה האסורים לדיג . חלק ניכר מהחוף הטבעי ואזור המים הרדודים נהרס בעקבות פיתוח החופים . אזור זה ( ה"ליטורל ( " מהווה אמנם רק 5 עד 10 אחוזים מכל שטח האגם , אך נודע לו תפקיד מרכזי במערכת המטבולית ( חילוף החומרים ) של הכנרת . המים הרדודים הם המקום היחיד שבו רוב הדגים יכולים להשריץ . על סלעי החוף ביצי הדגים יכולות להדבק כתנאי להתרבות מוצלחת . חוקרי האגמים הגיעו למסקנה שאוכלוסיית דגים מקומית בריאה חיונית לשמירת איכות המים . דג האמנון , שהוא המועיל ביותר באגם , מתרבה במספר מקומות מוגבל באזור המים הרדודים שבקו החוף , אך הוא גם הרגיש ביותר להרס בית הגידול שלו . כפי שציינו מקודם , נרשמת ירידה במליחות המים באגם בשני העשורים האחרונים . גורמים רבים משפיעים על איכות המים : א . כמות האצות וטיבן . האצות העלולות לגרום לבעיות של טעם וריח , עכירות וקצף , קלקול מתקני החוף ולכלוך באתרי בילוי ורחצה . ב . ריכוז חומרים מסוכנים , כגון חומרי הדברה , קוטלי עשבים , מתכות כבדות וכד . ' כפי שכבר צוין , גם המליחות ממלאת תפקיד חשוב באיכות מי הכנרת . על אף השינויים הסביבתיים שעליהם הצבענו , ידוע שטיב המים לא השתנה לרעה בצורה משמעותית ב 25 השנים האחרונות . מכמה בחינות חל אפילו שיפור מסוים . לדוגמא , רמת האורגניזמים הפתוגניים ירדה בצורה ניכרת ב 15 השנים האחרונות וריכוז חומרי ההדברה הוא בגבולות המותר כתוצאה ממאמץ מרוכז בטיפול בשפכים ובהסדרת השימוש בריסוס בגידולים החקלאיים באזור . בשנות השישים המאוחרות היתה דאגה רבה בשל הסכנה שהאגם ייהפך במידה רבה לאוטרופי — כלומר שכמויות הולכות וגדלות של אצות מזיקות יתפשטו בגלל הכמויות העולות של חומרים מזינים זרחניים וחנקתיים . היה חשש שחומרים אלה , אגן ההיקוות של הכנרת ( לפי מנדל נון )

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help