sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בואם של אמני הקרמיקה לירושלים הוא פרק מרתק בתולדות העיר . בשנת 1918 נקרא האמן הארמני דוד אוהנסיאן לירושלים לשפץ ולשחזר את אריחי כיפת הסלע . תלמידיו ושותפיו לעבודה , מגרדיץ' קרקשיאן הצייר ונישאן בליאן הקדר , נפרדו ממנו ופתחו סדנאות נוספות . לעבודותיהם , כמו גם לעבודות בניהם , מילון צורות יחודי המכיל מוטיבים נוצריים קדומים , המוכרים מפסיפסים בארץ ובירדן ומפסיפס ארמון הישאם ביריחו . שפתם הייחודית משקפת את עולמם של היוצרים כבעלי זהות ארמנית נוצרית וירושלמית . אמנים אלה , רובם ככולם , תרמו תמונות קיר גדולות לעיר ירושלים . בשנות השישים , בהיותה כבר אם לשלושה ילדים , הייתה מרי בליאן לציירת המרכזית של סדנת בליאן . תחילה הייתה עבודתה נאמנה לרפרטואר שמצאה , אך במהרה התחילה לפתח שפת צורות מחוטבת ובעלת זהות משלה . כבר בעבודותיה המוקדמות ניכר דיאלוג ביקורתי עם המסורת ופיתוח מילון עשיר ומגוון שצורותיו בעלות משמעות כמשל וכסמל . לוחות האריחים של מרי בליאן משנות השמונים ( במשכן נשיאי ישראל בירושלים ) והתשעים הם שלב מגובש בעבודתה . מקורותיהם הצורניים מגוונים ואפשר להצביע עליהם במסורות ציור במזרח . קומפוזיציות הלוחות כוללות מרכיבים מגוונים כגון עצים , פרחים , חיות וצורות מופשטות , שאינם מתקשרים ביניהם בצורה רציונלית , אלא כסמלים וסימנים המייצגים יחד את העולם הסיפורי והאידילי - בבחינת המציאות ^ זמעבר של מרי בליאן . היצירה 'רזי גן העדן' מתפקדת ברובד האסתטי כתמונה בוהקת הקולטת ומחזירה את קרני האור וברובד הסמלי - כהבטחה , וכך היא נוכחת בין קירות האבן כגן עדן מסתורי .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help