sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא בתי הבנסת הקדומים נמנים עם האתרים החשובים ביותר ששרדו בארץ . יש בהם עניין לא רק בשל תרומתם ההיסטורית , אלא גם בשל ייחודם האמנותי אסתטי וערכם הארכיאולוגי . ברבים מהם שרדו פריטים אמנותיים , כגון גילופי אבן , תבליטים ופסיפסים , שיש בהם עניין רב לציבור הרחב . בארץ , הנעדרת מבנים מונומנטליים מימים עברו , בולטים בתי הכנסת הקדומים הרבים כשריד לתפארת העבר . בתי הכנסת הקדומים מהווים את הביטוי המוחשי ביותר לרציפות הישוב היהודי בארץ , שהתקיים בחלקו גם לאחר הכיבוש המוסלמי , ובמזרח הגליל העליון , המשיך הישוב להתקיים אף בתקופה הצלבנית ולאחריה . בתי הכנסת על עיטוריהם וכתובותיהם , זורים אור על תולדות הישוב היהודי בארצו . רבים מבתי הכנסת הקדומים נתגלו כבר במאה ה . 19 עם זאת , הם נזכרים כבר על ידי הנוסעים היהודים בימי הביניים . בנייתם יוחסה לא אחת לרבי שמעון בר יוחאי , שלפי מסורת שמקורה לא ברור , בנה כ"ד בתי כנסת בגליל ( אולי בזיקה לכ"ד משמרות הכהנים שהתיישבו בגליל לאחר החורבן . ( בתי הכנסת בגליל מיוחסים ל"טיפוס הקדום , " שאופיין על ידי בנייה גדולת ממדים . הם עוטרו באבנים מגולפות כלפי פנים וכלפי חוץ , ורוצפו ברצפות אבן . בתי כנסת אלו פנו לירושלים , ופתחיהם נקבעו בחזיתם בכיוון דרום . ברובם לא נמצאו בימות לארון הקודש , וספרי התורה בראשית התקופה הוחזקו עדיין בארון מיטלטל , שהוכנס לאולם בעת התפילה . זמן יסוד בתי הכנסת הקרומים לפי המקובל כיום , היה במאה השלישית רביעית לסה"נ ( עדיין לא נתגלו בתי כנסת מהתקופה שבין חורבן בית שני למאה השלישית . ( למרות קווי דמיון אלו , מראים המחקרים שנעשו בבתי הכנסת בג ללל , כי הם נבדלים זה מזה , ויש בהם לא אחת תיאור מנורה על גבי כותרת עמוד מטבריה דגם מנורה חקוק על אבן בזלת - טבריה

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help