sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הביקור בשומרון הביקור בארץ שומרון ואחריו לא נמנה עם היעדים המועדפים ע"י עולי הרגל . יותר משביקרו בו באופן יזום , הוא שימש כאזור מעבר מהצפון לירושלים ( או ההפך . ( יצוין כי חבל ארץ זה נחשב למסוכן יחסית כבר בתקופות קדומות ויהודים שעלו לרגל מהגליל לירושלים נמנעו לעבור בשומרון בשל האוכלוסיה השומרונית העוינת . השנאה לזרים היתה כה מושרשת בלב השומרונים , עד כי נהגו לשפוך קש ולהצית את ( עקבות ) אותם המקומות בהם עברו הנכרים . (*) * ר ' תאור עולה הרגל מפלקנטיה . ירושלים וסביבתה ירושלים שמשה לעתים קרובות משאת נפשם היחידה והעיקרית של עולי הרגל ורשמי ביקורם באוץ הקודש מצטמצם לא אחת לתאורה של ירושלים ואתריה העיקריים : כנסית הקבר , דרך היסורים , מראה מהר הזיתים וכו י . השם "ירושלים" מתנוסס על מרבית ספרי עולי הרגל , זאת מתוך ידיעה שיש לכך משמעות רבה יותר בעיני הקוראים מאשר לכל שם אחר . הוא גם היטיב לבטא את תוכן הספר , שכן ירושלים תפסה מקום מרכזי כמעט בכל תאורי עולי הרגל שביקרו . pxn מירושלים יצאו בד"כ עולי הרגל לביקור במקומות הקדושים בסביבה : בעיקר לבית לחם וביתניה ועפ "ר גם לטבילה בירדן . לביקור במקומות האחרים היתה חשיבות משנית והיא נעשתה בהתאם למידת ההתענינות , האפשרויות והזמן שעמדו לרשות עולי הרגל . במושגים של היום , כמעט ולא ניתן להבין תופעה זו , שעולי רגל יחצו במשך חדשים ארוכים ימים ויבשות כרי לבקר בירושלים בלבד , תוך התעלמות מהמקומות האחרים . אך ראשית , מן הדין לזכור כי ירושלים היתה בעיני עולי הרגל המקום המפורסם והנערץ ביותר עלי אדמות , בה בקשו להתייחד עם המקומות הקדושים מבלי שהתענינו בהכרח במקומות האחרים . שנית עלינו להיות מודעים לכך , כי בתנאי הצליינות של היום , העולים לרגל לירושלים יכולים להוסיף לביקורם גם מקומות אחרים בארץ ללא כל קושי . לא כן היה הדבר בימים עברו : בעור הסיור בירושלים ובסביבתה נחשב פחות או יותר להליכה ב"דרך המלך , " היה כרוך הביקור במקומות אחרים ( במרבית התקופות ) בהוצאות , קשיים וסכנות שקשה היה לחזות את תוצאותיהם מראש ומרבית עולי הרגל נמנעו מכך . סיכומו של דבר , יעדי הביקור של עולי הרגל כיום שונים תכלית השינוי מכיווני הצליינות לא"י בימים עברו , שהתמקדו בראש וראשונה בירושלים ובסביבתה . יעדי העליה לרגל

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help