sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

העליה לרגל ומשמעותה העליה לרגל מילאה תפקיד חשוב במסורת הנוצרית , בעיקר בימה"ב . מטרת עולי הרגל היתה לבקר באותם המקומות המקודשים שמילאו תפקיד בחייו של ישו והשליחים או קברי אישים אחרים שנתקדשו במסורת . מגמות העליה לרגל לא תמיד היו דחיות צרופות ולוו לכך יצר הרפתקנות ושאיפה "לראות עולם . " כך ג'והן מנדויל , שביקר בארץ 322-ב ו , מעיר על עצמו כי יצא למסעו כדי "לראות את העולם" וכן לעבור חוויות חדשות ומרתקות . ברם , מטרת מרבית הצליינים היתה לראות את המקומות או קברי הקדושים , וכדי להשיג מחילה על עוונותיהם , להרפא ממת ויהם או להודות על שזכו להרפא ממחלתם . בהגיע עולי הרגל למקומות הקדושים הם נהגו לגעת באתרים ולנשקם . (*) כן נהגו להביע את הזדהותם עם המקומות בהם התרחשו האירועים ע"י ששחזרום : אנו שומעים על עולי רגל שאכלו במקומות בהם ישו אכל , שתו מים בבאר יעקב , מילאו את כד המים בכפר כנה וטבלו במקום הטבילה בירדן . בעזרת מעשים אלו קיוו עולי הרגל לזכות בברכה שהועטרה על המקומות הקדושים . יש ואף נהגו לשחזר אירועים שהתרחשו לישו , כגון תהלוכות שנערכו במאה 4-ה בעקבות ה"שבוע המקודש . " רבים מעולי הרגל הביאו מנחות למקומות הקדושים , או השתמשו בכלים שהיו באתרים השונים כדי להמחיש את האירוע . עולי הרגל דאגו ליטול עימם מזכרות מהמקומות הקדושים שהזכירו להם את חווית הביקור וההזדהות עם המקום . הם נחשבו בד"כ כבעלי תכונות על טבעיות , כגון בעלי יכולת רפוי . כך הנוסע מפלקנטיה מספר על כח הריפוי האצור ב"טללי החרמון . " ענפי עצים מסוימים הגדלים במקומות קדושים , וכן בגדים מסוימים "נתברכו" בכח ריפוי יוצא דופן , שערכו עומד ביחס ישר ל"מקום הקרוש" ממנו הוא נלקח . נוהג אחר שהיה מקובל על עולי הרגל כדי להביע את רחשי ליבם וקרבתם למקום היה ע"י "מדירתו" בעזרת סרט באורך האתר הקדוש ( כפי שנעשה הדבר בקבר רחל . ( לאמצעי זה היה היתרון שלא גרם נזק לאתר הקדוש כפי שקרה לעתים קרובות , בעת שעולי הרגל "שברו ממנו חתיכות" למזכרת . ירושלים היתה המקום המפורסם והנערץ ביותר עלי אדמות , בה בקשו עולי הרגל להתייחד עם * לנשק - פרושו להביע הערצה ואכן ביונית ובלטינית לנשק ולהעריץ הינם הינו הך כשם שבעברית , לנשק פרושו גם "לגעת" ובמושגי עולי הרגל ל"העריץ את המקומות הקדושים " פרושו לגעת בהם ( ולנשקם . (

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help