sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ביהדות נודעה לעליה לרגל משמעות רבה , בסייעה לגיבוש הדתי והרוחני של כל חלקי האומה ולקרוב הפזורה לירושלים . גם לאחר החורבן לא חדלו עולי הרגל בכל הדורות לעלות לא"י כדי להתייחד עם תפארת העבר וקברי הקדושים . עולי רגל נוצרים נהרו לא"י החל מהמאה , 4-ה לאחר שהונצחו בירושלים ובבית לחם המקומות הקשורים לחייו ולסבלו של ישו . הקשיים שהערימו המוסלמים על עולי הרגל הנוצרים ורדיפתם ( מהמאה 10-ה ואילך , ( ויותר מכל מניעת העליה לרגל לכנסית הקבר ולמקומות הקדושים האחרים , היו בין הגורמים המצטברים , שהביאו בסופו של דבר למסע הצלב ; ואמנם ידוע כי הדאגה לשלום עולי הרגל ובטחונם היו אחת מהמשימות העיקריות שהצלבנים נטלו על עצמם . הם גם הקימו מסדרים שנועדו לסייע לעולי הרגל ולדאוג לאכסונם ( ההוספיטלרים ) ובטחונם ( הטמפלרים . ( במאה 19-ה אנו עדים לשגשוג חסר תקדים בתנועת עולי הרגל לארץ . תרמו לכך - הגברת תנאי הבטחון , שכלול אמצעי התחבורה וההתענינות הגוברת של המעצמות בא " י . אנו עדים בתקופה זו לחקירתה ו"גילויה מחדש" של א " י . א"י נתקדשה גם באיסלאם ועולי רגל מוסלמים רבים נהרו אליה בעיקר בימה"ב . עולי רגל מוסלמים שעשו את דרכם למרכזי האיסלאם למכה ומדינה , השתדלו בד"כ להכליל את ירושלים בביקורם . בא"י היתה מקובלת עליה לרגל של מוסלמים לקברים מקודשים . יותר מכל נתפרסמה העליה לרגל לנבי מוסה , שנעשתה בהשתתפות אלפי מוסלמים מהארץ ומחוצה לה . היא פסקה בסוף תקופת המנדט ולא התחדשה מאז . ? X- # *? עולי הרגל שעשו את דרכם לא"י בכל הדורות , השתדלו בשובם לארץ מולדתם להעלות את רשמיהם על הכתב . ברבות הימים נכתבו אלפים רבים של ספרי עולי רגל על א"י . מובן שרבים מספרים אלו הם פרי התרשמות רגשית ושטחית , רצופה במסורות בלתי מבוססות ואי דיוקים , שעולי הרגל קלטו במסעם . במקרים אחרים הדמיון והמציאות משמשים בערבוביה , ומהם שמהווים העתקה של קודמיהם . עם זאת רבים מהם מהווים אוצר בלום , ומהם שמשמשים מקור יחיד במינו להכרת . pnn במאה 19-ה נכתבו יותר ספרי עולי רגל על א"י מאשר בכל הזמנים גם יחד . מעריכים את מספרם של ספרים אלו בכ ! 5 , 000- היה זה מעין "דבר שבאופנה" לכל עולה רגל שכיבד את עצמו להעלות על הכתב את רשמי ביקורו והרפתקאותיו . רבים מספרים אלו , גם אם אינם מצטיינים בחדשנות רבה הם בעלי יופי נדיר , ועשויס בפאר רב . כיום נשתנו תנאי הביקור בא"י תכלית השינוי . את מקום אוניות הקיטור והרוכבים או ההולכים כרגל תופסים המטוסים ואת מקום הלינה תחת כיפת השמיים או האכסניות הפשוטות תופסים מלונות הפאר . חסרה אולי רק אותה אמונה תמימה ודבקות מופלאה בארץ הקודש שאפיינה את עולי הרגל בדורות הקודמים .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help