sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מזמן קדמון לעבודה זו , המקום שבו היה אברהם מוכן להעלות לעולה m יצחק בנו , ושבו העלה לעולה את האיל תחת בנו , העולה הראשונה בתולדות ישראל . ד . בעיית פירושו של הביטוי המקום אשר יבחר , החוזר כמה פעמים בסי דברים , היא בעיה חמורה ומסובכת ושנויה במחלוקת בין החוקרים . לפי הנוקטים בדעה , שחלקו העיקרי של v דברים נכתב בימי יאשיהו כרי להכין את ריכוז הפולחן בבית המקדש שבירושלים , מתכוון ביטוי זה דווקא למקדש הירושלמי , ואינו מכנה את העיר בשמה כדי שאפשר יהיה ליחס את הדיבור למשה . לפי כותב שורות אלה , המייחס , על סמך נימוקים רבים , את חיבורו של ס' דברים לזמן קדום הרבה יותר מימי יאשיהו , אחד הנימוקים בעד הקדמות הריהו זה , שאילו נכתב עיקרו של הספר בימי יאשיהו מתוך הכוונה האמורה לריכוז הפולחן בירושלים , היה בוודאי ניתן בו רמז , בעקיפין אם לא במישרים , למקום בית הבחירה ולעיר הבחירה . פירוש הביטוי המקום אשר יבחר הוא אחר , ואין כוונתו למקום אחד בלבד . אינו בא אלא לקבוע , שאסור לבני ישראל להקריב קדבנות בכל מקום אשר ירצו : רק { מקום שיאושר מפי כהן או נביא בשם ה' תהיה העבודה מותרת . ומקום זה יוכל להיות ירושלים , ויוכל להיות מקום אחר או מקומות אחרים , אפילו יותר מאחד בבת אחת , ובלבד שיאושרו בשם ה' מפי איש שיהיה מוסמך לכך . רק לאחר שהאישים המוסמכים קבעו שמאז ואיל ך המקדש שבירושלים לבדו יהיה מקום נבחר לעבודה ( ואפשר הדבר , שהצהרה זו ניתנה דווקא בימי יאשיהו , ( העבודה ביתר המקומות נחשבה לאסורה . ראיה לכך . שכוונת הכתוב היא למקומות שונים , יש לנו במר , שכתוב במפורש בסי דברים עצמו ( כז . ד—ז , ( על בניית מקדש והקרבת קרבנות על הר עיבל . מיד לאחר שתיכבש הארץ . כידוע , החוקרים הסבורים שהתעודה D יסודו העיקרי של סי דברים , נכתבה לשם ריכוז הפולחן בירושלים , משערים שפיסקה זו , שמדובר בה על הר עיבל אינה שייכת לתעודה D ואינה אלא תוספת מאוחרת . ואולם שיטה זו , המבערת מן העולם את העדויות המתנגדות לדעה הקבועה מראש , אינה שיטה נכונה מבחינה מיתודית . ירושלים כלולה אםוא במושג המקום אשר יבחר כשם שכלולים בו כל יתר המקומות שיאושרו מפי סמכות ניכרת בישראל בשם . 'ה על ירושלים ניתן כבר האישור מזמן רב , ברמזים הנמצאים בס' בראשית . ה . לפי רוב המפרשים יש רמז ברור לבית המקדש שבירושלים בפרשת וזאת הברכה . כתוב שם ( דבר' לג , יב : ( לבנימן אמר : ידיד ה' ישכן לבטח עליו , תופף עליו כל היום , ובין כתפיו שכן . רגילים להניח שהכוונה לבית המקדש של שלמה השוכן על כתפי הרי נחלתו של בנימין . אבל אין פירוש זה מתקבל על הדעת . כנראה ניסוחה של פרשה זו נקבע כבר בתקופת השופטים , ( 10 ומסתבר הדבר , שבמלים אלו מתכוון הכתוב למקדש אשר בבית אל . הרמזים לירושלים שמצאנו בספרי התורה אינם רמזים ברורים ומפורשים . נשמעים הם מתוך דברים שנאמרו כאילו בדרך אגב וכסימן מוקדם למה שיקרה בעתיד , וכוונתם ללמד כמבין השיטים על קדמות קדושתה של ירושלים . בצורתם שלפנינו נוסחו הכתובים כנראה לאחר שכבר נעשתה ירושלים מרכז העבודה לאלהי ישראל , אבל עיקר תכנם היה בוודאי קדום יותר . אי אפשר להניח שכל העניין של פגישת מלכי צדק מלך שלם עם אברהם בדו אותו מן הלב אחר כיבושה של ירושלם בידי דויד : בוודאי יש כאן מסורת קדומה . וכשם שהיו זכרונות האבות קשורים בבית אל ובשכם ובחברון ובבאר שבע . כך היו קשורים בירושלים , גם לפני שנעשתה ירושלים עיר ישראלית . ובין הנימוקים שהביאו את דויד לידי קביעת ירושלים כמרכז ממלכתו וכמרכז עבודת ה היו כנראה , מלבד הנימוקים המדיניים והגיאוגרפיים והאיסטראטיגיים , גם נימוקים תלויים במסורת קדומה על קדושתה של ירושלים כמקום נועד לעבודת ה' מאז ומעולם . ( 10 כבר דנתי במפורט על עניין זה במאמר מיוחד שנתפרסם בעתון , Rivista degli Studi Oriental ! כרך יא » 28 ) נ , ( עמי . 263—233

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help