sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

המעשרות לטובת הכהונה שבירושלים . גם כאן מעשי אבות סימן לבנים . וגם כאן רמז לקדושתה של ירושלים ושל מנהגיה משנים קדמוניות . ב . רמזים אחרים לירושלים ולעבודת הקודש שבה נמצאים גם בפרק טו של ס' בראשית , בעניין ברית בין הבתרים . בברית בין הבתרים נתאשרו לאברהם ההבטחות שכבר ניתנו לו מפי הגבורה על רוב בניו ועל קניין הארץ בידיהם . וגם שם באים רמזים לעתיד , לפי השיטה של מעשי אבות סימן לבנים . הבהמות והעופות שאברהם נצטווה לקחת לכריתת הברית הם דווקא המינים הכשרים לקרבן לפי התורה ולפי הנוהג של בית המקדש הירושלמי . ובסוף הפרק נאמר : ביום ההוא כרת ה' את אברם ברית לאמר : לזרעך נתתי את הארץ הזאת מנהר מצרים עד הנהר הגדול נהר פרת , את הקיני ואת הקנזי ואת הקדמוני , ואת החתי ואת הםרזי ואת הרפאים ואת האמורי ואת הכנעני ואת הגרגשי ואת היבוסי . ברשימה מפורטת זו של העמים שעתידים בני ישראל להורישם , העם האחרון הוא היבוסי . גולת הכותרת של הכיבוש , תהיה הורשת היבוסי מעירו . שוב רמז לירושלים , כשיא הכיבוש וסיומו . גם ברשימות אחרות בא היבוסי לבסוף ; עיי למשל שמות ג , ח , יז ; יג , ה ו כג , כג . לג , ב : לד , יא ; ועוד . בפרשת העקדה נאמר ( ברא' כב , א—ב : ( והאלהים נסה את אברהם , ויאמר אליו אברהם . ויאמר הנני , ויאמר קח נא את בנך את יחידך אשר אהבת את יצחק , ולך ל ך אל ארץ המוריה , והעלהו שם לעולה על אחד ההרים אשר אוסר אליך . לפי המסורת , המשתקפת בתחילה בסי דברי הימים ב ( ג , א : ויחל שלמה לבנות את בית הי בירושלים בהר המוריה וגו ( ' ואחר כך בתרגומים ובספרות התלמודית והמדרשית ובפרשנות היהודית והנוצרית , הר המוריה הוא הר הבית . השאלה היא אם מסורת זו מתאימה לפשוטו של מקרא שבס' בראשית אם לא . השם ארץ המוריה אינו בא במקרא אלא בכתוב הזה בלבד , ומשום כך אין לנו נקודת אחיזה במקום אחר לזיהויה של ארץ זו . מתוך הביטוי על אחד ההרים אשר אומר אליך יוצא ברור שהיא ארץ הררית , ובדה ב , ג , א , כתוב במפורש הר המוריה . מה שכתוב בבדאי כב , ד , ביום השלישי וישא אברהם את עיניו וירא את המקום מרחוק , מציין אמנם במידת מה את המרחק מבאר שבע , אבל אינו מציין את הכיוון . והנוסחה וישא אברהם את עיניו וירא אינה מוכיחה כלום בדבר גבהו של ההר ביחס למקום הימצאו של אברהם , שהרי היא אחת הנוסחאות הקבועות , הנהוגות לבוא תמיד , גם בספרות הכנענית וגם בספרות המדרשית , ומשמשת אפילו כשאין צורך לשאת ממש את העינים למעלה . < 5 בכל זאת , אפשר למצוא סמך לזיהוי המקום בדרך שימושו של שם מוריה בכתוב . אמנם האיטימולוגיה של שם זה מוטלת בספק , < 6 אבל לא האיטימולוגיה המקורית של השם היא העיקר לענייננו , אלא העיקר הם המושגים שהכתוב תלה בשם זה . והנה הכתוב קשר אותו , לפי שיטת מדרשי השמות , אל השורש ראה , החוזר בפרשה כמה פעמים זו אחר זו . בפס' ד , נאמר : וישא אברהם את עיניו וירא את המקום מרחוק ; בפס' ח , נאמר : ויאמר אברהם אלהיט יראה לו השה ; בפס' יג , נאמר ; וישא אברהם את עיניו וירא והנה איל ; ובפסי יד , נאמר : ויקרא אברהם את שם המקום ה' יראה , אשר יאמר היום בהר ה' יראה . ואולי נמצא מדרש השם גם בפסי יב : כי עתה ידעתי כי ירא אלהים אתה : ולפי זה תהיינה בסך הכל בהמשך הפרשה שבע חזרות של לשון נופל על לשון , כפי המנהג הרגיל שכבר ציינתיו בכמה מקומות , שמלות המפתח חוזרות שבע פעמים בפרשה ל . ( מה שחשוב במיוחד בחזרות אלו הוא פס' יד , הקושר את השם שקרא אברהם למקום אל פתגם שכנראה היה נפוץ בישראל בזמן כתיבת הפרשה : בהר הי יראה . ( 8 וקשר זה יובן רק אם נניח , שאותו ההר שבו עקד אברהם את יצחק בנו , כלומר אחד ההרים שבארץ המוריה , היה דווקא ההר שנקרא לאחר זמן בשם הר . 'ה והר , 'ה כפי שיוצא ברור מכתובים מעין ישעי ב , ג ; ל , כט : מיכה ד , ב , תהיל' כד , ג , ועוד , הוא הר הבית שבירושלים . (^ ואם כן אפוא , המסורת הקובעת שמקום העקדה הוא הר הבית מתאימה לפשוטו של מקרא . גם המרחק מבאר שבע מתאים לזיהוי זה . מי שהול ך ברגל מבאר שבע לירושלים יוכל אחר מהל ך שני ימים , בבוקר של יום השלישי , לראות מרחוק את הרי יזושלים . לפיכך רשאים אנחנו להסיק , שגם בברא' כב יש רמז לירושלים ולקדושתה : המקום שצאצאיו של אברהם מקריבים בו את קרבנותיהם לה' הוא לפי פרשה זו המקום שנועד ( 5 עי' מד , שכתבתי על נוסחי . זו בספרי : האלה ענת , עמי . 31 ( 8 הוצעו עליה כמה הצעות , שאינן מתקבלת על הדעת . מה קנראה יותר הוא שהצורה מוריה היא צורה נקבית של השם מורה , כדוגמת סוריה צורה נקבית של פולה ( השווה אלון מורה , ברא יב , ו ואלוני מורה , דבי יא , ל , ( ואולי כך קראו הכנענים למקים על שם ההוראות וה ; - שובות שכהני המקדש המקומי היו נותנים לשואליהם בשם אלהיהם ( השווה חב' ב , ית : מסכה ומורה שקר . ( בפשיטתא , גמקום ארץ המוריה . כתוב ארעא דאמיריא , כלומר ארץ האמורי , ואילי אין כאן גרסה אחרת , אלא פירוש , יכך פירש גם הרשב " ם . הוצעו גם תיקונים שונים . מלבד ארץ האמורי ( למשל ארץ חמורים ; אלון המורה ; ועור . ( ( 7 הקשר שבכתוב בין השם מוריה ובין הפיעל ראה היה אולי מובן עדיין למתרגמים העתיקים . ( עקילס . ; xr \\ xatacfavf \ ? סומכוס ; xf \ $ ; visionis : / rmjfri ; raxaaia ? התרגום השומרוני ; חזיתה ובנוסח השומרוני של התורה ן המוראהו ; ואולי גס תרגום השבעים , , rr / r vyrr )/ . ^ v כלומר הגבוהה , כוונתו מקום גבוה הנראה מרחוק . ( ( 8 לפי תרגום השבעים , המתרגם כאילו היה כתוב בהר , הכוונה היא f ייראה בהר . אבל , אף על פי שרבים ממפרשי זמננו מעדיפים פירוש זה , כנראה אינו אלא טעות הבנה שטעו המתרגמים היווניים . ( 9 הר נחלתך בשירת היט ( שמות סו , יז ) הוא דבי אחר ; הוא כללה של ארץ ישראל ההררית , שהיא נחלת הי . ואף הכיסויים מכון לשבתך פעלת ה , ' מקדש ה- כוננו ידיך ( שם , שם ) אינם מתכוונים , כנראה , למקדש מיוחד , אלא לרעיון הכללי של בניית םקדש בארץ היעוד לאחר כיבושה בידי ישראל .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help