sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ירושלים בספרי התורה מאת משה דוד קאסוטו שמה של ירושלים עיר הקודש אינו בא במפורש אף פעם אחת בחמישה חומשי התורה . ואולם אין להטיל ספק בדבר , שגם בספרי התורה יש רמזים לחשיבותה ולקדושתה של ירושלים . א . הרמז הראשון נמצא בפרשת לך ל ך ( בראי יד . ( בסיפור על מסעם של מלכי המורח . כדובר שם על מלכי צרק מלך שלם . והפירוש הנכון ביותר הוא שהשם שלם אינו אלא אחד משמותיה של ירושלים . ( 1 כפי שיוצא מתהיל' עו . ג : ויהי בשלם סכו ומעונתו בצ ון . מה שטעון בירור הוא עיקר כוונתה של אותה פיסקה . המ -: 1 רת ע פגישתו של מלכי צדק עם אברה .: ננסה לעמוד על כוונה זו . אביה : חוזר לחברון יאחר : ; ניצח את מלכי המזרח . והנה מלכי צדק יוצא לקראתו לברכו על נצחונו ולחלוק לו כבוד > שם פסי יח : ( ומלכי צדק מל ך שלם הוציא לחם ויין , והוא כהן לאל עליון . ידועות האגדות . רקמה המסורת היהודית והנוצרית על אישיותו של מלכי צדק , המתח לות להשתקף לראשונה בתהיל' קי . ד ןאתר , כהן לעולם על דברתי מלכי צדק . ( ואולם אין מקרא יוצא מיד פשוטו . וכדא לשים לב אל פשוטו של מקרא . ולפי הפ ? ט מלני צדק . כאדני צדק בקעתו ( יהי י , א ואילך , ( הוא מל ך כנעני של עיר כנענית > או יבוסית . ( ומלבד זה הוא כהן לאחד האלים הכנענים , אל אבי האלים . הנחשב בעיני בני כנען עליון על כל האלים . והמכונה משום כך אל עליון < . 2 מתוך כתבי אוגרית שנתגלו בשנים האחרונות למדנו להכיר את השקפותיהם של הכנענים על אל זה . שהיה לדעתם אביהם של האליפ הגדולים , כגון בעל וענ . ומות ואחיהם , והיו בניו מכבדים אותו כבוד גדול ( חוץ מענת התקיפה , שלפענ ים ריתה פונה אליו בחוצפה יתרה . ( ועוד למדנו מכתבי אוגרית ore הכנענים מיחסים לו את בריאת העולם , ומשוח כך היו מכנים אותו בכינוי בני בנות , כלומר יוצר היצורים . ובכתובות כנע ; יות אחדות הוא מכונה קן ארץ . כלומר קונה הארץ , ואין קונה אלא יוצר ובוראנו , והמלה ארץ בכינוי זה פירושה כנראה לא רק הארץ שמתחת השמים , אלא כל העולם כולו . ולכל זה מתאים מה שכתוב בפיסקה הנ"ל שבס' בראעיית . המביאה אחר השם אל 5 לי ו ן שלוש פעמים את הכינוי קונה שמים וארץ . מלכי צדק מברך את אברהם בשם אל עליון ( שם פס' יט : ו ברכהו ויאמר : ברוך אברם לאל עליון קונה שמים וארץ , ( ומברך , כלומר מהלל ומשבח . את אל עליון על שזיכה את אברהם בנצחון ( שם פס' כ : וברוך אל עליון אשר מגן צריך בידך . ( ולכאורה יש להתפלא על כך , שאברהם מקבל את הברכה שמברך אותו הכהן הכנעני בשם האל הכנעני , וכאילו עונה אמן אחר ברכתו כשהוא מברך את אלהיו , ולבסוף נותן מעשר לכהן נכרי זה ( שם פס' כ : ויתן לו כעשר מכל . ( ועוד יותר : כשנקבע אברה : למל ך סדום ( שם פס' כב ) נשבע הוא בשם הי אל עליון קונה שמ ם וארץ . כלומר שהוא מייחס לה' אלהיו את השמות ואת הכינויים שהכהן הנכרי ייחס לאלהיו הוא . כדי להבין את פשר הדבר , עלינו לשים לב לכך , שאמונתם f t הכנענים באל עליון על כל האלים , שברא את כל העולם . קרובה מאד לאמונה הישראלית באל אחד ויחיד שברא את הכל . אל עליון על . כל האלים הוא 1 CC בדרגתו , ולפיכך אפשר לו לאברהם לזהות כביכול את האל העליון של הכנענים עס הי אלהיו . ולהישבע למל ך הכנעני לפי נוסחה זו : הרימותי ידי לה , ' האל שלי , והוא הוא , בהיותו יחיד בעולם ובורא העולם , האל שאתם מעריצים אותו כאל עליון על כל האלים ומבנים אותו בשם קונה שמים וארץ . ומכאן חשיבותו של העניין המסופר בפיסקה זו , ומכאן ביאור כוונתה של החורה בהביאה את הסיפור הזה . מתכוונת היא לציין . שירושלים היתה עיר קדושה קדושה נצחית , מ מי עולם , ואפילו בהיותה מיושבת אוכלוסיה אלילית , הרגילה לעבוד אלים רבים , לא יכלו תושביה לעבוד בה אלא את האל העליון שלהם , המזדהה באל ה חיד של ישראל . עדות נשגבה לקדושתה של ירושלים . וע-ד דבר . כל פרק יד בסי בראשית , כפי שרוובחתי במקום אחר . < 4 מתכוון להראות . לפי השיטה של מעשי אבות ס מן לבנים . שכיבוש עבר הירדן המזרחי בימי משה וכיבוש עבר-הירדן המערבי בימי יהושע והשופטים . עד דן , והרחבת הגבולות עד מצפון לדמשק בימי דויד , לא היו אלא הוצאה אל הפועל של זכות היסטורית שכבר קנה לו אברהם אבי האומה בנצחונו על מלכי המזרח . ומתוך כך אנו מבינים גם מפני מה ניתן כאן , סמוך לסוף הפרק , רמז למל ך שלם rsi לחלוק כבוד לאברהם וכאילו להיכנע לפניו : זהו רמז לשיא הכיבוש הישראלי של ארץ כנען , כיבוש ירושלים בימי דויד . וגם בעניין המעשר יש רמז מעין זה . נאמר על אברהם : ניתן לו , לכהן הירושלמי , מעשר מכל : רמז לקביעת ו ) על פירושים אחרים עי ' M . Abol . Geogr . ipliic de hi I I \ , lc 5 t 1 n > . ? . tonu ? [ I , Paris 1938 , pp . 441-442 . ? 'y 12 מת שכתבתי על אל זה במאמריי : אל בפ : ו 1 יאגן an 90 ו א על"ן . באנציקלופדיה המקראית , כרך א , טור J » a y x , ofr ; 28 a— ובספרי . האלה ענת , עמי AS— 'i ' i וראה גם מה קכתבתי שם על היהס שבין שני השמות אל י עליון , ועל המקורות שלכאירה הי . אפשר להסיק מהם ששני השמות האלה מורים על קני א ים קוונים 1 ה מזה . ( 3 על פירוש הפועל קנה-קני ב וראת יצר וברא עי' מה שכתבתי בפ £ רי : מאדם עד נח , עמי 3 נ , 114—1 על הכתוב קניתי איש את ה' ( בראי ד , א . ( ( 4 נספרי , La questione della G » nesi עמי , 374—365 ובקיצור באנציקלופדיה המקראית , כרך א , טור . 66

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help